Elstöt
23.05.2023
Hej! Fick idag en elstöt i handen från en strömkälla på 230V 0,11A. Är detta farligt? Stöten var en tiondels sekund och gjorde knappt ont. Armen gör lite ont men jag tränar en del och det känns som träningsvärk. LA

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2023
Hej,
Givetvis skall man akta sig för elstötar - det säger kanske sig själv, eftersom det kan vara farligt - men många av de elstötar människor råkar ut för t.ex. i hemmet är inte livshotande. Om du inte i nuläget känner av några symtom från stöten annat än muskelvärk i armen så kan du nog vara lugn. Värken kan i värsta fall hålla i sig ett tag - men det finns egentligen ingenting man kan göra för att påverka den nu i efterhand annat än att vänta på att den går över.
Kram,
Tessi