Frisörutbildning
19.08.2017
Heej
Är intresserad av att studera till frisör, börjar 9:an på måndag. Får frisörer allmänt bra lön eller borde jag satsa på nåt annat? Hur lång är utbildningen, ämnen i skolan jag ska satsa på? Vad krävs?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.08.2017
Hej!
Frisör är ett av de yrken som troligen aldrig kommer att dö ut, eftersom folk alltid kommer att behöva klippa och fixa sina hår. Däremot är frisöryrket kanske lite konjunkturkänsligt, så att när det är dåliga ekonomiska tider överlag så lägger inte folk lika mycket pengar på att fixa håret som de kanske gör när det är bättre klirr i kassan. Hur mycket en frisör tjänar varierar dock från frisör till frisör beroende bland annat på kundkrets, rykte, skicklighet och erfarenhet, ort, om man är egenföretagare med egen salong eller har en hyrstol i en salong tillsammans med andra eller om man är anställd på en frisersalong och vilka specialkunskaper man har (tex börjar ekologisk hårvård bli allt mer populärt). I medeltal får dock en frisör/barberare 1.823 € i månaden, så nej, ingen kan påstå att frisörer är välbetalda jämfört med andra yrkesgrupper. Här finns en räknare på finska som kan säga hur mycket olika yrken i medeltal tjänar här i Finland.
Vill man utbilda sig till frisör, så kan man gå en treårig linje på andra stadiet, i en yrkesskola eller motsvarande. Det finns gott om sådana linjer här i Österbotten, både på finska och svenska, men din närmaste är kanske Yrkesakademin i Österbotten, med lokaler i Gamla Vasa. För att bli en bra frisör behöver man nog vara kreativ, ha ett öga för färg och form samt vara bra på att jobba med händerna, eftersom frisöryrket nog nästan kan räknas som ett hantverksyrke. Därtill är det bra att ha lite mattehuvud, eftersom frisörer ska ta betalt och köpa in produkter som hen använder för kunderna osv. Och i Österbotten behöver man åtminstone klara sig på finska och engelska för att kunna få en tillräckligt bred kundkrets.
Hälsar Liselott