Hah
16.05.2023
Hej! När jag har mens och sover på nätterna så rinner blodet jättelångt bak. Ibland rinner det längre än nattbindan går. Ska det rinna så långt?
Ibland kan också min mens vara över 2 veckor försenad. Ska det vara så? Jag har haft mens i över ett år. Lol

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2023
Hej,
Som du säkert har hört så är det helt normalt att mensen kan vara oregelbunden, speciellt då man är ung. För många blir den mer regelbunden med tiden vartefter kroppen "lär sig" hur den skall fungera.
Det kan vara jobbigt om man har väldigt kraftiga blödningar. Vissa använder två bindor nattetid, d.v.s. att man lägger en binda på tvären längre bak i trosorna och en binda på "vanligt" sätt. Men man kan också välja att använda menskopp, som kan ta emot större mängder blod än vad en binda kan göra. Idag säljs också menstrosor som eventuellt kunde vara ett alternativ. Försök att hitta ett sätt som fungerar- för just dig.
Du frågar om "det skall vara så", och på det kan jag bara konstatera att det du beskriver är helt normalt, även om jag förstår att det känns irriterande. Alla kroppar är olika men det brukar bli lättare med tiden vartefter kroppen mognar och du själv lär dig att förstå hur just du fungerar.
Kram,
Tessi