Hormonspiral
18.12.2019
Hej! Jag kommer ta en hormonspiral efter jul och har några frågor om den. Går man upp i vikt av den och får man mindre mens av den? Är jätterädd att gå upp i vikt så måste veta om jag kan ta den eller inte. Och hur är det med sex,kan man ha sex oskyddat direkt efter eller måste man ha skydd några gånger innan? Tacksam för svar! <3 Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2019
Hej.
Bra att du frågar då det är saker du funderar över.
Vissa tjejer menar att de gått upp i vikt efter att de börjat med spiral - medan andra inte gör det. Dagens forskningar säger att dagens hormonella preventivmedel inte påverkar vikten (däremot fanns det ett samband på 60-talet då de första p-pillren kom.) Med tanke på din ålder så kommer du antagligen att öka i vikt under de kommande 3 åren - eftersom det är helt normalt att man gör det då man utvecklas. Jag känner nästan inga vuxna personer som väger samma sak som de gjorde då de var i din ålder. Det är helt enkelt meningen att en vuxen människa skall ha en vuxen persons kropp.  Min gissning är att om du rör på dig, äter och sover lagom mycket så kommer du inte att märka någon skillnad.
Det är svårt att säga hur det blir med mensen då man har spiral. Många tjejer (kanske de flesta) börjar blöda mindre eller slutar att blöda helt och hållet ett tag efter insättningen. Medan andra kan småblöda rätt länge efter att de satt in spiralen. Det finns inget sätt att förutse det eftersom det är helt individuellt. Men spiralen har väldigt många fördelar så jag tycker absolut att det är värt ett försök, skulle det visa sig att du får krångel med blödningarna  (vilket inte är så sannolikt) så kan man alltid ta ut den - och då återgår det för det mesta till det normala.
Veckan efter att du har satt in spiralen skall du undvika att ha oskyddat sex eftersom det finns en lite förhöjd risk för infektion. Vissa källor avråder från sex under den första veckan helt och hållet. Jag tycker att du skall fråga upp om den saken av din barnmorska eller den läkare som lägger in spiralen.
Lycka till!
Kram
Tessi