När söka studiebostad i Åbo?
01.03.2015
Hej, ska börja studera vid Åbo Akademi i augusti och nu undrar jag när man ska börja söka bostad.
Läste på studentbystiftelsen (tys.fi) att man får söka lägenhet där tidigast tre månader innan "behovet av en bostad uppstår" och att de bostäder som är reserverade för nya studerande blir lediga först i augusti. Borde jag därför vänta till augusti innan jag gör en bostadsansökan? Eller finns det några nackdelar med att anmäla sig redan i juni?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.03.2015
Hej!
Nu har vi frågat runt lite och det verkar nog vara bäst att söka bostad redan i maj. Alltså lämna in ansökan och önska flytta in/ta emot bostaden från 1.8 (kollade på tys.fi att man bara kan hyra för hela månader). Men du ska absolut söka redan i början av maj, eftersom ansökan är i kraft 3 månader. Nu råder det delade meningar bland de bekanta om de ger lägenheter åt personer i den ordning de sökt eller om de väljer dem på basen av kriterier, så lämna alltså för säkerhets skull in ansökan närmare 3 månader före 1.8. Jag tror också du har större chans att få en första bostad om du tex kan tänka dig att dela med andra istället för att pang på söka en etta. Du kan ju alltid söka en bättre bostad åt dig senare under året, när du tex lärt känna de olika bostadsområdena vs. lokaltrafiken, vet var kompisar bor osv. Ett annat tips är att söka en större lägenhet med andra bekanta/kompisar som vet att de ska studera där i höst. Kolla även via skolornas studentföreningar, om de tex har anslagstavlor på nätet och liknande där folk kan efterlysa nya rumskompisar eller vill hyra ut.
Lycka till :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott