Skavsår i underlivet?
03.02.2025
Hej Decibel, jag tror jag har skavsår i underlivet. Har gjord ont till och från där en period nu, speciellt ibland då jag rider vilket jag gör flera gånger i veckan.
Jag har haft såhär förut och då brukar det gå om av sig självt.
Det gör ont då jag rider och torkar mig och kan även svida ibland då jag duschar. Har även blött lite.
Vad ska jag göra? Jag kan inte sluta rida och vågar inte berätta åt någon.. :]

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2025
Hej,
Det du beskriver är inte alls ovanligt för tjejer som rider. Det är ganska självklart att underlivet då utsätts för påfrestningar och att man kan få skavsår t.ex. om underkläderna har någon hård söm som skaver. Jag tror inte heller att skavsåret är farligt på något sätt och antagligen kommer det att gå över helt av sig själv. Det du kan tänka på är att använda ganska luftiga kläder då du är hemma så att det inte just då är någonting som trycker mot huden där skavsåret finns.
Du kan testa med att köpa de största och tjockaste (oftast de billigaste märkena) av bindor och lägga in i trosorna då du skall rida. Tanken är att fördela tyngden och trycket mot sadeln på ett sådant sätt att du inte får skavsår. Och jag tror som sagt inte alls att ditt problem är ovanligt så du kan säkert be om råd av någon äldre hästtjej som kanske har något annat tips ifall bindorna inte fungerar.
Många kramar,
Tessi