Får inte in tampongen.
11.05.2023
Hej, jag är en tjej på 15 år som jätte gärna vill använda tampong men får inte in den. Jag har kollat på en massa instruktions videor, valt minsta storleken på tampongen, försökt med glidmedel… men inget funkar? Det gör jätte ont att stoppa in något djupare än ca. 2-3cm in i snippan. Hur jag ens försöker få den ”i rätt vinkel” så går det inte. Jag fick in den en gång men då var den inte tillräckligt djupt utan tampongen lämnade precis vid ingången. Snälla hjälp mig, jag håller på med sport flera gånger i veckan och är trött på bindor. Blir så ledsen för min kompis får in den hur lätt som helst och hon säger att det inte alls gör ont… hur ska jag nånsin kunna ha samlag om jag inte ens får in en liten tampong? Besviken tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.05.2023
Hej,
Jag förstår din irritation över att det inte lyckas. Det låter som att du redan har testat med det mesta man brukar rekommendera. D.v.s. att testa lite olika ställningar, t.ex. att ha ena benet upp på wc-stolen eller då du sitter på toaletten, och/eller att lägga lite glidmedel eller vaselin på toppen av tampongen för att den lättare skall glida in.
Ibland kan det handla om att det är lite för torrt, då kan det vara bra med glidmedel eller att man testar tampongen under de dagar då man har lite rikligare mens. Ofta handlar det nog också om att man spänner sig ofrivilligt eftersom man är rädd att det kommer att göra ont, och då är det svårare att få in någonting i slidan.
Ett alternativ är att du skulle boka tid till en preventivrådgivning så att du kunde bli undersökt av en barnmorska. Du kan då kontakta preventivrådgivningen på din hemort.
Ett annat alternativ är att du backar lite och ger det lite tid. Du skrev att du har testat med glidmedel så med andra ord är det någonting du har hemma. Jag föreslår då att du helt lämnar bort tanken på en tampong med testar att lägga glidmedel på dina fingrar och känner efter i underlivet. Du kan ta en spegel till hjälp så att du ser lite vad du håller på med. Ofta kan det vara lättare att "hitta rätt" med ett finger eftersom det är lite mjukare och du kan känna även med fingret hur det känns inuti. Om du lyckas komma in i slidan med ett finger så kan du vara nöjd, då har du uppnått steg ett. Om du inte får in ett finger så skall du inte få panik eller känna att du har misslyckats, utan du testar på nytt en annan dag på samma sätt, i lugn och ro med mycket glidmedel. Sedan då du har fått in ett finger och du inte upplever att det gör ont kan du testa med två fingrar - då du klarat av det får du igen känna dig nöjd (och om det inte lyckas så testar du pånytt en annan dag.)
Jag tror att om du lyckas få in två fingarar (utan att det är smärtsamt) så är du i det skedet redo att testa pånytt med en tampong. Samma teknik igen, ta det lugnt och försiktigt, mycket glidmedel och var snäll med dig själv. Om det denna gång inte skulle lyckas så skall du nog boka en tid för undersökning bara för att kolla upp saken. Men det som det sällan talas/skrivs om är att olika underliv faktiskt ÄR lite olika och att tamponger inte passar alla. Visst är det synd och kan kännas orättvist men det är inte alltid någonting man kan bestämma över själv.
Jag har hört mycket postitvt om menstrosor, som numera finns i ganska många olika modeller och olika märken. Du kan googla på "menstrosor" så får du olika alternativ. Många tycker att dessa är bekvämare än att använda binda, speciellt då man tränar, och att det känns bättre för underlivet.
Jag hoppas att det löser sig, och du kan alltid kontakta din preventivrådgivning eller ställa en ny fråga här om någonting känns oklart. Jag tror inte att du behöver oroa dig för sex i framtiden, men OM det skulle bli ett problem så är det i princip samma övningar sim gäller - att slappna av och att testa att få in fingrarna.
Lycka till!
Kram,
Tessi