Hemsk mens
08.05.2023
Hej!
Jag har väldigt problem med min mens. Jag blöder nog mycket men inte extremt mycket. Men varannan gång jag har mens har jag otroligt sjukt. Ifall jag inte tar en burana 600 före mensvärken har börjat får jag stora problem. Förutom själva mensvärken så domnar speciellt mina händer och armar men också mina ben. Sen blir jag väldigt svag och klarar inte av att stå. Blir också illamående och spyr och får diarré. Den första dagen är värst. Mensvärken är väldigt hemsk och jag har så sjukt så jag ligger bara ihopkrupen ifall jag inte tagit värkmedicin. Men hinner jag ta en stark burana före det börjar har jag bara mensvärk. Det går inte över helt men är bara hälften så sjuk. Men domningarna, svagheten och illamåendet slutar.
Jag har varit i kontakt med vården och förut hälsovårdaren då jag gick i skola men de har bara sagt att tyvärr har vissa såhär mycket problem. Eventuellt skulle man kunna göra ultraljud. Är detta verkligen normalt? Är det inte konstigt att det är varannan mens jag får såhär? Och varför får jag domningar, blir extremt svag och börjar spy? Är det blod/järnbrist? Går jag i nåt sorts chocktillstånd pga smärtan? Är det något fel inne i mig då det bara är varannan gång?
Har så många hemska minnen av då jag fått min mens plötsligt utan att vara beredd på det och inte haft burana till hands. Då har jag legat på vessagolvet i arbetet, skolan, kompisars helt svag och ihopkrupen och just och just klarar av att ta mig upp från golvet för att spy i toaletten. Ifall jag försöker stå upp svimmar jag. Mina armar och ben är helt bortdomnade och ”pickar”.
Har gått på p-piller tidigare och det var så skönt att kunna äta ihop kartor och att mensvärken överlag var mycket mindre, men jag började må lite dåligt av dem psykiskt så jag slutade. Det verkar också som att mina besvär med mensen har blivit lite värre nu än vad de var före jag använde p-piller.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
12.05.2023
Hej!
Jag förstår att du har det jätte jätte jobbigt! Men det finns hjälp att få! Du behöver inte nödvändigtvis ta p-piller men nåt preventivmedel vore bra att du tog så du kunde slippa allt detta jobbiga!
Jag rekommenderar dig att kontakta en preventivrådgivning, den närmast där du bor! Jag skulle rekommendera dig minipiller, p-stav eller spiral! Spiral har minst hormon och påverkar dig minst eller inte alls psykiskt! Men skulle däremot hjälpa dig jätte mycket när det kommer till mensen.
Nu har inte jag träffat dig, men enligt vad du skriver kan det vara så att du kan ha endometrios. Endometrios är inte farligt men kan vara väldigt smärtsamt! Tyvärr gör man helst heller inga undersökningar för att bekräfta detta, för det kan göra endometriosen värre! Alltså behandlar man endast symtomen, och detta genom att skriva ut ett preventivmedel! Men du behöver träffa någon som lyssnar på dig, och absolut inte denna trista hälsovårdare som bemötte dig sådär tråkigt! Kontakta preventivrådgivningen, de träffar dagligen unga kvinnor med besvär lik dina!
Kram!
Malin