Hur blir man tsm med någon
11.05.2023
Hej! Jag undrar hur jag blir tsm med någon. Vi går i samma skola, har varandra på whatsapp men inte snäp, ( det är lite komplicerat ). Kan ni hjälpa mig, va ska jag göra? Räven
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.05.2023
Hej!
Jag lämnar en länk HÄR (<-- klicka) till en liknande fråga som jag tror att svarar ganska bra på din fråga men jag ska också försöka ge dig ett nytt svar.
Det finns inget recept på hur man blir tillsammans med någon eftersom alla är olika och vill ha lite olika saker i en relation. Men det absolut bästa är att börja med att lära känna personen och tydligt visa att man är intresserad.
Eftersom ni går i samma skola tror jag att det är bra ifall du försöker närma dig personen du är intresserad av och prata med hen. Det är egentligen det bästa sättet att ta reda på ifall personen är intresserad eller inte.
Kan du fråga personen om du kan få hens snäp? Det är ju ett sätt att visa att man är intresserad av att ha mera kontakt med personen och om hen säger ”ja” kan det ju kanske betyda att hen också är intresserad av att prata mera med dig. Om det blir ett ”nej” kan det såklart kännas väldigt ledsamt och jobbigt men då kan du iallafall vara stolt över att du vågade ta chansen, då kan du också gå vidare och lägga din tid och din fokus på någon annan istället.
Det bästa sättet att bli tillsammans med någon är att vara sig själv och visa den andra att man är intresserad av vem den är som person. Fråga t.ex. vad personen tycker om att göra på fritiden och fråga ifall det är något ni kunde göra tillsammans någon gång. Visa att du är nyfiken på att lära dig mera om både personen men också det som personen är intresserad av.
Kom ihåg att du inte ska känna press att bli tillsammans med någon bara för den sakens skull utan det är viktigt att du verkligen tycker om just den personen som du vill bli tillsammans med. Människor brukar lätt märka ifall man bara är ute efter att ha ett förhållande och inte egentligen bryr sig om vem det är som man har ett förhållande med.
Om ni har gemensamma vänner kan man ju försöka föreslå att ni alla träffas någonstans. Nu när det börjar bli varmt och soligt ute kan man t.ex. hänga i någon park, gå till någon glasskiosk eller senare på sommaren kan man ju gå till stranden tillsammans. Då kan du ju hänga med personen du gillar på ett mer avslappnat sätt ifall det känns nervöst att bara ni två umgås.
Försök att inte ta någon stress över att bli tillsammans utan börja med att lära känna personen och låt relationen växa naturligt.
Kram och lycka till!
/Rosanna