Mellanpiller
15.05.2023
Blt från Azalia till slinda 30.3 på grund av mellanblödningar. Fick ingen mens vid bytet, tog ett negativt test cirka en månad efter samlaget. Har cirka 1,5 vecka nu på andra kartan av slinda haft ”mensvärks” känningar, trötthet, svullen mage, hungrig nästan konstant, har även haft mellanblödningar under samma period men de har nästan slutat idag. Har 5 piller kvar före placebo pillren börjar, så undrar ifall det är pillren (mensen?) som spökar, senaste mensen började 1.3. Eller finns det risk att jag är gravid (skulle ju isåfall vara närmare 10 veckor)?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2023
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att du skulle vara gravid om du har tagit dina piller som du ska, och vid samma tid varje dag.
En av de vanligaste biverkningarna med Slinda är just mellanblödningar, men med tanke på att du bytte från en sort till en annan så är det också möjligt att mellanblödningen helt enkelt beror på att din kropp ännu är ovan vid dina nya piller. Kroppen är ju inte en maskin som fungerar enligt någon manual, utan en levande organism som påverkas av allting vi gör. Så om du även ändrat på andra saker i ditt liv så är det rimligt att din kropp jobbar ganska hårt för att förstå vad som händer och hänga med.
Jag vet inte hurudant hår du har, men det är normalt att man tappar mer hår under vissa perioder än under andra. Det kan alltså bero på "hårets livscykel" och behöver inte ha någonting med dina piller att göra. Om det känns som att det börjar bli oroväckande mycket så kan du ta upp saken med t.ex. din hälsovårdare.
Försök att inte stressa över detta även om det är irriterande att ha mellanblödningar. Man kan alltid hoppas på att det är bara nu precis efter bytet som mellanblödningarna förekommer, och att det inte kommer att ske i fortsättningen. Så fortsätt äta dina piller regelbundet och följ med vad som händer.
Kram,
Tessi