Pojkvän i milin
28.05.2023
Hej. Min pojkvän rycker in i milin nu i sommar och det känns ganska jobbigt för mig. Vi har inte varit tillsammans nå länge, bara någon månad, och därför känns det jättejobbigt att han rycker in så snart, i och med att vi inte riktigt ännu har fått "balans" i vårt förhållande. Det är nog ganska stabilt mellan oss, men i och med att vi blev tillsammans så nyligen så har ingen av oss hunnit anpassa sig riktigt/vant sig med att vi faktiskt är ett par. Vi har varit med varandra i princip varje dag sen vi började umgås så det kommer att bli en stor omställning för oss.
Hur ska man behålla gnistan i förhållandet? Och hur kan man hålla kontakten på ett bra och hållbart sätt? Jag gillar inte att skriva med honom, för ingen av oss är sig själv när vi skickar med varandra och det blir bara konstigt. Och om man bara vill vara 5,5 månader, kan nån tvinga en att vara längre då?
Jag vet ju att jag klarar mig själv här hemma, men jag tror att det kommer att vara svårt att anpassa sig till nya rutiner. När jag saknar honom då han är borta så tenderar jag att dra mig undan lite för att undvika dom jobbiga känslorna och istället satsa allt på mig själv som om jag var nysingel igen. Jag vet int hur jag ska kunna balansera allting då han är borta.
Jag är rädd att känslorna kommer att förändras på något sätt då vi inte alls ser varandra lika ofta. Hur ska jag hantera det faktum att han är borta? Vad ska jag/vi göra för att upprätthålla gnistan och fortsätta vara lyckliga tillsammans fast han är borta? Vad ska man ha för mindset, ska man tänka att man satsar allt på att förhållandet ska fortsätta vara fantastiskt, eller ska man fokusera mer på vardagslivet här hemma och att bara ta sig igenom den tiden han är i milin för att sen kunna satsa allt då han kommer tillbaka?
Nervös
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
02.06.2023
Hej,
Tack för din fråga! Jag kan förstå att det känns jobbigt då din pojkvän kommer att rycka in nu i sommar. Det är normalt att man känner sig nervös och även lite rädd inför en större omställning i ett förhållande, speciellt då det gäller nya förhållanden. Nyckeln till succé här är kommunikation.
Har ni talat om saken med din pojkvän? Har du berättat åt honom hur du känner? Det vore viktigt att diskutera igenom saken grundligt och tillsammans komma fram till hur ni vill att ert förhållande ska se ut under den tiden han är i militären. Här rekommenderar jag att ni gör upp gemensamma spelregler på basen av det ni önskar. Hur ofta vill ni ha kontakt med varandra? Vill ni ringas eller skicka meddelanden åt varandra? Vad är det viktigaste för er för att kunna upprätthålla ert förhållande?
Du beskriver att ni har setts varje dag sedan ni blev ett par och att det nu kommer bli en större omställning för er då han ska in i militären. Ett distansförhållande blir egentligen vad ni gör den till. Om ni båda är redo att satsa det lilla extra genom att göra tid för varandra och ha kontakt så ofta som möjligt, finns det inga hinder för att ni inte kunde ta er igenom det här som ett par. Det krävs dock att ni båda prioriterar varandra.
Det känns tungt att vara ifrån den man älskar, men du kan försöka vända på saken och tänka hellre så att det kommer att kännas även mer betydelsefullt då ni väl träffas. Det är alltid jobbigast i början, men vi människor har en tendens att bli vana vid saker och ting. Jag vet att det inte känns så nu för dig, men känslorna kommer att lätta när lite tid har passerat. Din pojkvän försvinner inte från jordens yta, han kommer bara att befinna sig lite längre ifrån dig. Han kommer inte heller att sitta inne hela den tiden han är i militären, utan kommer nog att få komma hem emellanåt. Då kan ni spendera tid med varandra igen :)
Det är inte ovanligt att man i början av ett förhållande vill vara fastklistrade i varandra. Den saknad man känner då man inte ses är speciellt i början intensiv. Den känslan meddelar egentligen bara att man bryr sig om den andra massor. Det känns nästan som om man inte kan existera utan varandra. Dessa känslor avtar dock en aning med tiden. Man saknar nog fortfarande sin partner, men man kan också göra saker utan varandra och ha roligt utan att ha den andra med sig varje gång. Det är viktigt att man också har tid för sina egna intressen och sina egna kompisar. Dessa kunde du fokusera på då din pojkvän rycker in i sommar. Gör sådant som du tycker om och spendera tid med personer som gör dig glad. Det hjälper med att hantera känslor av saknad.
Ert förhållande kan bli starkare efter hans tid i militären bara ni tillsammans diskuterar igenom saken före han rycker in. Var ärlig och öppen gällande dina känslor på förhand. Det hjälper din pojkvän att förstå din sida av det hela och högst troligen känns detta jobbigt för honom också.
Till slut vill jag kommentera det du skrev i den hemliga rutan. Det är normalt att du känner så som du beskriver. Du verkar ha funderat en hel del på detta. Det är svårt att veta varifrån känslorna kommer eller vad de egentligen grundar sig på, men på basen av det du skriver verkar det som att du i grunden vet varför du känner som du gör. Kanske du söker mera efter ett svar på ifall dina tankar och känslor kring saken är giltiga. Jag kan försäkra dig om här att de är det. Genom diskussion med din pojkvän kan ni säkert reda ut även detta :)
Kram, Lila