Rökning på kort sikt
20.05.2023
Hej!
Jag har rökt ca 5-6 pack hittills, och undrar om mina lungor, kärl och hjärta kommer att återställa sig inom kort nu när jag slutat. Finns det långvariga risker för mig som har rökt så pass lite. På nätet ser man att det krävs ca 15 år för att återställa sig helt, men gäller det mig som rökt så lite?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2023
Hej,
Om du endast har rökt 5-6 askar så har din kropp goda förutsättningar att bli helt återställd. Jag kan inte uttala mig om hur lång tid det tar eftersom jag inte heller vet under hur lång tid du har rökt dessa - men om du nu har varit utan i några månader så tror jag att din kropp är på god väg. Jag tror inte att det är frågan om 15 år i ditt fall.
Det bästa du kan göra nu är att fortsätta vara rökfri. Det finns helt enkelt så många fler nackdelar med att röka än det finns fördelar så det är inte värt det. Det är också väldigt svårt att själv märka hur beroendet kryper in, och det enda sättet att vara helt säker på att inte bli beroende är att helt undvika att röka. Snyggt jobbat att du har varit utan och fortsätt så!
Kram,
Tessi