sömnig
15.05.2022
Hej! Jag är en 20 årig tjej som nu under några års tid har haft problem med att jag mittiallt blir väldigt trött och måste kämpa för att hålla mig vaken. Jag äter och tränar regelbundet och sover bra på nätterna, men ändå kan jag somna mer än en gång under dagens lopp. Det började med att jag nu som då somnade i skolan på någon lektion, till att jag nu somnar i princip på varje föreläsning och när jag suttit stilla en stund hemma eller i bilen osv. Tröttheten känns på detta vis: jag känner mittiallt att nu börjar mitt huvud och mina ögonlock kännas tunga och jag måste skaka på mig och verkligen kämpa hårt för att hålla upp ögonen och inte somna. Det slutar i princip alltid med att jag slumrar till. Den här sömnigheten känns inte på samma sätt som på kvällen när jag ska börja sova. Är det något jag borde kolla upp eller handlar det bara om någon grundtrötthet som ligger på? trött på tröttheten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2022
Hej,
Det är både irriterande och tungt att gå omkring och vara trött hela tiden som du beskriver. I många fall kan det vara ett tecken på att någonting inte står helt rätt till så jag tycker att du skall börja med att boka tid till en hälsovårdare som kan lägga remisser till blodprov för att kolla upp att dina värden ser ut som de ska. Både blodbilden och t.ex. sköldkörtelvärdena. Efter det kan du boka tid till en läkare och ni kan tillsammans fundera över hur ni går vidare.
Det är inte ovanligt att man kan känna sig tröttare under vissa perioder. Kroppen är ju inte en maskin utan den påverkas hela tiden av allting vi gör och allting vi utsätts för, men det du beskriver låter ändå som att det är värt att kolla upp. Om inte för annat så för att helt enkelt utesluta t.ex. järnbrist.
Kram,
Tessi