Artist yrke?
19.05.2014
Hejj
Jag har alltid tyckt om att sjunga och har uppträtt för släkten sen jag var 5 till typ 12. Har valt extra musik i skolan. Var ska ja söka mig om jag vill komma längre och vill bli "upptäckt"? Tips och idéer? :) Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
26.05.2014
Hej Anonym!
Det är lite tunnsått med talangscouter och säkra sätt att bli "upptäckt" på i Österbotten, tyvärr. Men det betyder inte att det inte skulle finnas chanser att framträda eller öva sig på sitt artisteri innan den vackra dag man slår igenom någonstans. Det kräver dock att man själv är aktiv och är med överallt där det händer. Man kan tex vara med i körer, orkestrar, musikaler eller lokala amatörteaterrevyer eller -sommarteatrar - överallt där man får erfarenhet av och kunskap om att uppträda, sjunga, musik- och sångteknik, av att sätta upp produktioner osv. Skapa kontakter och se till att synas, för ju fler som ser dig desto större chans att de kan hjälpa dig framåt. Även om det inte känns så stort att tex grannfrun tycker att du sjunger bra, så kan det vara just hon som en vacker dag som tipsar någon om dig och att just det är startskottet.
Att veta vad det är man sysslar med är också ett klart plus, alltså typ allt från att veta vad de olika ackorden heter till att förstå vad en scenograf gör.  Bara du blir en smula äldre kan du också börja gå på auditions till olika större uppsättningar, som de stora finlandssvenska musikalerna som görs nu som då till finländska Idol. Och ja, klart att världen blir mycket större för dig om du kan både finska och engelska och det är aldrig för tidigt att börja öva på även sådana färdigheter ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna