distans
14.11.2024
hej, var kan jag ta gymnasiet på distans. Jag har tittat på vasa aftis men det är ju 18+. Jag behöver verkligen hitta någon solution för jag klarar helt enkelt inte av var jag studerar. + chansen att jag åker till mitt hemland ett år e ganska starkt, då skulle distans studier vara viktig. Woooo
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
19.11.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad tråkigt att höra att du känner att du inte klarar av att studera där du är just nu. Är det studierna som gör att du känner så eller är det något annat i skolan som ligger bakom det? Har du berättat för någon i din nuvarande skola hur du känner dig?
Jag tänker att det skulle vara jätteviktigt att du skulle berätta för någon trygg vuxen i din nuvarande skola vad du gör igenom, ifall du inte gjort det redan. Det är svårt för skolpersonalen att hjälpa dig om de inte vet om hur du har det. Du kan vända dig till en studiehandledare, en speciallärare, en skolcoach, en skolhälsovårdare, en skolkurator eller vem som helst annan vuxen i din nuvarande skola som du känner tillit för. Det ingår i skolpersonalens jobb att hjälpa studerande att kunna avlägga dina studier, så tveka inte att be om hjälp.
De allra flesta gymnasier erbjuder möjligheter för distansstudier på ett eller annat sätt. Det går tyvärr sällan att studera helt och hållet på distans, men det går ofta att hitta en individuell lösning bara man vågar diskutera igenom det och vara ärlig med var skon klämmer. Det kommer säkert att finnas en lösning som du kan känna dig nöjd med. Gymnasiestudier är krävande och du är långt ifrån ensam med att det känns utmanande, men det ska inte behöva kännas så illa som du beskriver i din fråga.
Att berätta för en vuxen i skolan om detta kan kännas nervöst, svårt och även skrämmande, vilket är helt naturligt. Du kan alltid ta en vän med dig då du för första gången ska diskutera saken med en vuxen i skolan om det känns lättare på det sättet. Alternativt kan du alltid vända dig till din/dina vårdnadshavare och tillsammans med dem kontakta skolan för att kunna få hjälp i din situation.
Allting kommer att lösa sig bara du vågar ärligt dela med dig hur det känns att gå i skola just nu. Jag hoppas att du hittar modet att vända dig till en vuxen i skolan för att kunna diskutera saken vidare och hitta en lösning som passar dig bäst.
Ta hand om dig <3
Kram, Lila