Dum jävel
26.04.2017
Idag när jag var på min praktik på ett hotell som servitris (från gymnasiet) så var han som skulle visa mig o är min huvudperson dum mot mej. Jag hade gjort något fel sen så säger han till mig framför alla "gör du fel På ditt jobb i framtiden så får du sparken, eller ja, om du någonsin kommer få ett jobb"
Jag tycker det var jävligt elakt för han vet inget om mig. Jag tycker inte om när folk säger saker om mig som dom inte vet om o det gjorde han. För någon dag sen stod jag o putsade bestick. Jag skulle sluta men stannade över för jag behövde bli klar så kommer han till mig o frågade om jag visste vad tiden var o att jag skulle ha slutat. Jag säger "de gör inget, jag har inte så mycket att göra hemma ändå" så säger han på ett elakt sätt "det va inte de svaret jag ville ha". A de va inget som frågade om hans jävla åsikt. Jag är arg o jag tänker skälla ut han som fan. Va tycker ni annars jag ska göra? Erty

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.05.2017
Hej Erty!
Jadu, i skolan fanns det rötägg, mobbare och och andra skitstövel-/bitch-typer som gjorde och sade saker för att de njöt av att vara elaka, inte hade fått uppfostran nog att veta bättre, ville ha makt över andra eller försökte klättra uppför statusstegen genom att klättra på andra. Sedan växte de här människorna upp. Tyvärr är det inte alla gånger de blev bättre människor med åren. Eventuellt lärde de sig att kontrollera de instinkter och drivande behov som i tiderna fick dem att bete sig illa - eventuellt lärde de sig bara att göra det på ett mer sofistikerat och dolt sätt eller hitta ännu svagare offer. Eller eventuellt så är de precis samma sorts skitstövlar som de var i högstadiet, det är bara platsen och människorna runt som förändrats. Min tolkning är att du råkat ut för en sådan person. Oavsett varför han är sådan mot dig, så är hans kommentarer klassiskt nedvärderande, kränkande och mobbande, nästan som han skulle följa ett manuskript för hur man ska trycka ner anställda under en själv.
Så det tycker jag att du ska säga. Antingen till honom eller till hans chef. Tydligen tar han chansen att klanka ner på dig när han kan, och troligen har det pyttelite eller inget alls att göra med vem du är eller hurudan du är. Han gör det högst troligen bara för sin egen vinnings skull, du är mera ett föremål som han använder i sitt syfte än en person. Bittert, men högst troligt. Om du börjar stå på dig och säga till, gärna i ett så tidigt skede som möjligt, så blir du plötsligt en person som han måste hitta en relation till. Då kan han plötsligt inse att det han sysslat med inte alls är okej, när han - förhoppningsvis - ser sitt beteende genom någon annans ögon. För alla VET vi ju nog att det inte är okej att göra så som han gjorde, även han. Man kan ju hoppas då att han inser det och slutar hacka på dig. Gör han det inte så är det något fel i hans skalle, eller så är orsakerna till varför han gör så alldeles för starka. Tex att han upplever njutningen i att ha makt över någon som viktigare, så han blundar för eventuellt dåligt samvete för hur han skaffat sig den makten.
Om så är fallet, så går du över hans huvud till hans förman (chef) och berättar om den här typens beteende mot dig. Det följer ju nog med ett ansvar att utses till någon praktikants huvudperson, och märker förmannen att han inte kan sköta det ansvaret på ett bra sätt, så byts han troligen ut eller får en skarp tillsägelse. Du kan även säga till åt din kontaktperson/lärare från gymnasiet, som i sin tur kan tala med den här typens förman.
Ju längre man låter en mobbare hålla på utan att säga ifrån eller berätta för någon som kan ingripa, desto starkare känner de sig och desto värre brukar de tendera att bli. Så svälj inte bara hans skit nu, utan säg ifrån! Lycka till!
Hälsar Liselott