Framtidsångest
30.07.2023
Jag har under hela mitt liv varit mån om mina betyg i skolan och varit väldigt högpresterande vilket gjorde till att jag i gymnasiet gick in i väggen. Efter det har jag inte brytt mig så mycket om skolan. Under hela gymnasietiden var jag bestämd att jag skulle ta ett mellanår efter studenten men när tiden väl kom blev jag så taggad på att flytta hemifrån och studielivet verkade så otroligt roligt så då flyttade jag och började studera direkt vilket jag ångrar så mycket. Första halvåret var väldigt roligt, jag gick på nästan alla evenemang och var så delaktig jag bara kunde i studielivet. Efter julen började jag bli less på att festa hela tiden och då var inte studielivet lika roligt. Jag trivdes egentligen aldrig riktigt i en så liten stad så nära hemifrån. Efter att ha gått in i väggen i gymnasiet finns absolut ingen studiemotivation. Skolan är väldigt lätt men det är jobbigt att studera när man inte är motiverad. Jag har många vänner och stor bekantskapskrets.
Frågan som jag nu funderat på är alltså om jag ska pausa mina studier i ett år och ta ett mellanår och göra det som jag velat göra så länge (jobba ett år utomlands eller bara resa) eller om jag ska fortsätta studera. Jag gillar min lägenhet jag hyr väldigt mycket så skulle kännas extremt jobbigt att flytta ut alla saker (känns som jag precis flyttat in). Har dessutom så många vänner där och också mina bästa gymnasievänner som börjar studera där i höst. Men såklart spelar det inte roll att kompisarna är där, jag ska göra det jag själv vill. Men då jag inte vet vad jag vill?
Alla säger att man kan byta om man inte trivs men jag tycker det känns så jobbigt att byta men samtidigt vill jag följa mitt hjärta...
Tror inte jag skulle ångra mig om jag tar ett mellanår men OM jag skulle göra det skulle det ju kännas hemskt att jag kastat bort det jag hade. Om jag skulle ta ett mellanår skulle jag knappast fortsätta i den lilla staden heller utan söka mig till ett större ställe och kanske studera något helt annat speciellt eftersom mina vänner då är ett år före mig vilket skulle vara jobbigt. Jag har aldrig provat någon annan yrkesbana än vården.
Jag funderar på detta varje dag och kan inte komma fram till någonting alls. Har pratat med många olika personer som gett mig tips osv... Mina vänner vill såklart att jag ska fortsätta studera och det skulle kännas väldigt jobbigt att pausa studierna men jag kan ju inte stanna bara på grund av dem heller. Jag drömmer ju om att resa/jobba utomlands ett år, känns som att jag är menad för det. Har ju hela livet på mig att studera. Vet inte vart jag ska ta vägen
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
31.07.2023
Hej,
Tack för att du tagit kontakt hit till Decibel! Du reflekterar brett kring dina framtidsvisioner och det verkar som att du funderat en hel del kring det här. Vi här på Decibel, och ingen annan heller för den delen, kan berätta åt dig vad du borde göra i den här situationen. Det är endast du som kan ta det beslutet. Det är bra att diskutera saken med andra för att få klarhet i de egna tankarna, men låt inte de andras åsikter påverka ditt beslutsfattande alltför mycket. Det här är ett beslut som du ska ta själv. Dina nära och kära måste kunna acceptera det val som du gör, vad du än väljer.
Att inte veta vad man vill är väldigt vanligt, även om det kanske inte talas så mycket om det. Sällan vet någon egentligen vad de vill i framtiden utan man tar det mera som det kommer och ser vad som händer. Det som gör det hela svårt är att man aldrig kan förutspå vad ens val idag egentligen kommer att leda till i framtiden, men den risken måste vi alla ta. Det finns ingen kristallkula som visar åt oss vad som komma skall, vilket gör att olika livsval kan kännas skrämmande. Jag kan garantera dig att det är många som känner igen sig i det du skriver. Jag vill inte på något vis förminska det du känner utan bara föra fram att du är långt ifrån ensam med den här sortens funderingar.
Det jag vill att du ska komma ihåg är att du inte har bråttom. Oavsett vilket val du gör nu idag så utesluter dessa inte varandra. Väljer du att fortsätta studera så kan du också resa/jobba utomlands då du blir utexaminerad, på samma sätt som du kan fortsätta studera även om du väljer att resa/jobba utomlands ett år. Det går dock att kombinera dessa genom att åka på utbyte. Då får du chansen att jobba utomlands OCH studera. Ifall studierna känns jobbiga, finns det hjälp att få via din skola. Det går säkert att justera studietakten eller få hjälp med att hitta motivationen igen. Våga be om hjälp – det är den bästa gåvan som du kan ge åt dig själv.
Det viktigaste här är ändå att lyssna på dig själv och ditt mående. Du resonerar moget kring dessa val som du funderat kring, vilket gör att jag har fullständig tillit till att du även kan reflektera kring ditt eget mående med samma mogenhet. Prioritera ditt eget välmående och ta hand om dig själv – oavsett vilket alternativ du väljer. Man hinner göra massor av olika val under sin livstid, vissa ångrar man medan andra inte, men man lär sig något av dem varje gång. Således kan man säga att det inte alltid finns rätt och fel val, utan bara olika val.
Jag är säker på att du kommer att komma fram till ett val som känns rätt för dig.
Tro på dig själv – det här fixar du <3
Kram, Lila