Hjälp med studierna
22.06.2024
Hej decibel jag är en tjej som börjar andra året i gymnasiet och har inte bestämt mig ifall jag ska satsa allt jag har och bli läkare men det kräver så mycket jobb och jag är orolig att jag inte kommer orka med hur pass mycket det är, å andra sidan är jag intresserad av att bli sjuksköterska mer specifikt operationssjuksjöterska. Men hur ska jag veta vad jag påriktigt vill satsa allt på, kommer jag att tjäna en okej inkomst som operationssjuksköterksa och kan man ens utbilda sig till det i Sverige? Tacksam för svar <3 <3
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
26.06.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad fint att du redan har så här klara tankar om vad du skulle vilja studera efter gymnasiet. På basen av det du skriver verkar det som att du verkligen hittat det som intresserar dig – superbra! :)
Jag kan bra förstå att det känns svårt att välja vad du ska satsa på. Lyckligtvis är båda yrken som du funderar kring inom samma bransch, vilket betyder att de ämnen du läser nu på gymnasiet kommer att hjälpa dig i dina studier oavsett vilken riktning du väljer att gå. Du funderar ifall du ska satsa allt du har för att bli läkare, men är orolig över om du ska orka med mängden jobb som det kommer kräva. Nu förstår jag tyvärr inte riktigt om du menar mängden jobb för att komma in och studera till läkare eller mängden jobb som krävs sedan då du väl studerar till läkare. Oavsett vilkendera du menar, så märks det att du funderat en hel del kring det här och skulle gärna vilja veta med säkerhet vad du ska satsa på. Tyvärr går det inte att med absolut säkerhet veta vad det ”lönar sig” att satsa på eftersom man inte kan på förhand veta hur man tänker och känner om en månad, ett halvår eller flera år framåt. Det är ett val som du står inför nu och jo, det är ett betydelsefullt val, men inte ett val som kommer vara skrivet i sten för evigt. Det finns sällan rätt och fel val, utan snarare bara olika val. Den ena behöver inte vara sämre än den andra. Du behöver helt enkelt välja det alternativet som känns rätt för dig just nu. Sen går det alltid att ändra sig om det känns så, för även om du skulle ändra dig och komma fram till att det val du gjort nu inte kändes rätt för dig, så är du i alla fall en erfarenhet rikare och kan sedan välja något annat i stället.
Du kan utbilda dig till operationssjuksköterska på flera olika universitet i Sverige. Utbildningen är på magisternivå, vilket innebär att du behöver ha en kandidatutbildning i grunden för att sedan kunna vidarestudera till operationssjuksköterska. Eftersom du skriver att yrket som sjuksköterska intresserar dig kunde du exempelvis studera till sjuksköterska först och sedan utbilda dig vidare till operationssjuksköterska. Du kommer att tjäna en okej inkomst, du behöver inte vara orolig över det.
Har du svårt med att välja kan du alltid försöka ta reda på mera om båda yrken du funderar kring före du tar ett beslut. Nu är det ju sommarlov, men du kan bra boka tid till studiehandledaren på ditt gymnasium sedan då skolåret kickar igång igen. Då kan ni tillsammans kolla upp vilka krav som gäller i nuläget för att bli läkare och vad som skulle krävas av dig för att uppnå dessa krav. Ni kan fundera på arbetsmängden och hur det i praktiken kunde se ut i ditt schema om du skulle välja att satsa på läkarutbildningen. Ni kan kolla var någonstans i Sverige du kunde utbilda dig till operationssjuksköterska och vad allt som ingår i den arbetsbilden samt vad som krävs för att söka in dit. Det tenderar vara lättare att komma fram till ett beslut då man har lite mera information att grunda sitt beslut på.
Kom ihåg att det alltid går att välja på nytt om det sedan visar sig att du inte är nöjd med ditt första val. Det handlar inte om att misslyckas, trots att det är många som vill använda det uttrycket. Det handlar enbart om att märka att en utbildning eller yrke inte motsvarade de förväntningar man hade eller inte kändes så bra som man trodde – det kommer man enbart fram till genom att prova. Så våga prova och ta reda på. Våga diskutera öppet med studiehandledaren på ditt gymnasium kring de frågor som du har. Du kan alltid skriva upp dina frågor och funderingar nu under sommarens gång så du har dem i minnet sedan då du träffar studiehandledaren.
Våga tro på dig själv och din förmåga att göra det val som känns rätt för just dig. Allting kommer att lösa sig <3
Kram, Lila