Hoppa av
01.12.2014
Hej! Jag har väldigt lite kvar av min utbildning nu men har under det senaste året känt att den är heeeelt feeeel för mig och jag vet inte vad jag ska göra? Kan man hoppa av? Jag kommer aldrig att jobba inom detta och jag mår bara dåligt just nu. Gråter nästan varje dag och måste ibland gå in på wessan i skolan och andas några minuter då jag mår så dåligt. Ibland har jag sån ångest redan på morgon att jag inte ens klarar av att gå till skolan. Jag vill helst börja jobba men vill också ha en utbildning. Jag har inte hittat min grej ännu :(

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
01.12.2014
Hej på dig!
Vad ledsamt att höra att du kommit fram till att den utbildning du håller på och avslutar är helt fel. Å andra sidan så händer detta allt som oftast. Kanske därför att vi är så väldigt unga när vi ska fatta beslut om vilka utbildningar vi ska börja med, att vi inte riktigt då vet vad vi vill göra eller vad som passar oss bäst. Och sedan när vi väl är inne i själva utbildningen så blir det svårt att bryta, att hoppa av eller att byta. Ibland på grund av att vi känner att vi då misslyckas, ibland på grund av att vi inte heller vet vad annat vi kunde eller borde välja istället. Och så kan vi ju vara utsatta för påtryckningar av andra då det gäller yrkesval och studier, t.ex. kan ju våra föräldrar ha åsikter om vad vi ska studera eller så kan ju kompisarna ha sina åsikter också. Så det är verkligen inte lätt att hitta rätt och veta vad man vill.
Och ibland kan det börja kännas som att det som vi studerat en tid redan inte är rätt, utan bara känns helt fel. Vilket i sin tur ju kan handla om att det är precis just så, eller så kan det också handla om helt andra saker. Kanske har det hänt annat i livet som påverkar ens mående och som i sin tur påverkar det man gör hela dagarna (alltså studerar). Så det vad du kanske kunde göra är att sätta litet tid på att verkligen bena ut din situation och försöka komma underfund med vad som är vad just nu. Vad som är hönan och vad som är ägget...är det studierna som är ”heeeelt feeeel” för dig eller är det något annat som påverkar hur du trivs med studierna. För allt hänger ju ihop!
Och kanske kommer du fram till att det faktiskt är valet av studieplats som blev fel, och då blir frågan kanske att reda ut fördelar och nackdelar med att avbryta dina studier så här på slutrakan. Allra bäst kanske att göra detta ”utredningsarbete” med någon utomstående, t.ex. en studierådgivare på skolan/universitetet där du studerar eller med någon annan fiffig vuxen. Eller t.o.m. med en psykolog, terapeut eller coach av något slag. Ofta kan en utomstående se på situationen på litet annat sätt och vara till stor hjälp när det gäller att få en helhetsbild av alltihopa. Och vara till hjälp när det gäller att reda ut vad som skulle vara det bästa alternativet i framtiden. Dessutom har en psykolog eller terapeut ju goda verktyg att dela med sig av så att du får hjälp att må bättre i ditt liv just nu. Naturligtvis ska du inte fortsätta må så dåligt att du gråter, får ångest eller helt enkelt inte går till skolan. Din energi behöver du till att hitta det som blir rätt för dig, inte till att fortsätta må dåligt!
För det mesta brukar det visa sig att även utbildningar som man inte känner så starkt för kan vara bra grund att stå på, i fortsatta arbetslivet. Du skriver att du helst vill börja jobba och då tror jag säkert att du i din utbildning redan lärt dig saker som är bra att ha med sig i arbetslivet. Så kanske du kan ha nytta av allt du lärt dig hittills, fastän du inte hittat din grej ännu.
Så fortsätt vara modig och ärlig och fortsätt söka det som blir rätt för dig! Vänd dig till någon och be om hjälp, ta fast kontakt med någon redan denna vecka. Så kanske det finns en kompromisslösning där någonstans, en gyllene medelväg mellan att avbryta studierna nu på slutrakan och att hitta det som blir rätt för dig!
Många varma vinterkramar på vägen!
H.Susanna