Kan man göra så?
21.04.2014
Hej!
Jag vill bli designer men funderar på att söka till frisör på YA för att sen åka till Sverige för att gå på Rapunzel of Sweden-utbildning. Kan man då sen starta upp eget design företag om man utbildat sig till frisör? Har också funderat på att jobba som frisör och designa kläder på sidan om. Kan man göra det? E

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.04.2014
Hej!
Det här med skönhet och design är områden där det inte är fullt så noga med exakt vilken utbildning man har för att man ska kunna följa sin dröm, inte som med yrken där man måste ha behörighet och korrekt utbildning och kompetens och cerifikat osv för att få jobba som just det. Men igen, det skadar aldrig med så mycket intyg, kurser, utbildningar och arbetserfarenhet som möjligt för att ha en stadig plattform att stå på. Inte bara för sig själv utan också för kunderna och för eventuella arbetsgivares skull. Redan "bara" för att jobba som frisör så kräver nog åtminstone kunderna att man ska veta vad man sysslar med. När det gäller design är kanske just kunderna inte lika kräsna när det gäller korrekt utbildning, men däremot så har man själv så oerhört mycket nytta av kunskap man får under utbildningarna, som marknadsföring, kostnadsberäkningar, affärsjuridik (tex allt från tullavgifter till upphovsrätt) och arbetsplanering. Och mellanhänderna, tex de som kan sälja dina produkter i sina fina affärer, vill nog också gärna att de ska slippa ha att göras med en amatör.
Att börja med en kreativ och kundinriktad utbildning som tex frisör är säkert smart, det ger en bra utgångspunkt när det gäller både kunskap och tankesätt. Sedan kan man bygga på efter den utbildningen och börja specialisera sig åt något håll. Nu skriver du ju inte vilken typ av produkter du tänkte designa, men är det tex kläder behöver du kanske gå en utbildning i klädsömnad också, så att du förstår och hanterar grunderna i klädproduktion. På fritiden kunde du kanske få nytta av kurser i teckning och målning eller grafik, så att du får det arbetsredskapet när du ska planera dina designer eller presentera dem för kunder. Och ju fler språk du behärskar, desto större blir världen för dig.
Allt är möjligt bara du 1) är villig att kämpa stenhårt för det och 2) har tålamod. Du måste troligen studera många år för att nå högt och pröva tusen gånger innan någon nappar på just din design - men nu som då läser eller hör man om österbottningar som slått igenom inom olika områden i världen, så det finns absolut inget som säger att det inte kan vara just du som kommer att göra det i framtiden!
Häslar undomsinformatörerna Liselott och Lena