Ungdomsinformatören Liselott svarar
Hej fattar noll!
Jovisst är hela skolan ansvarig för kvaliteten på undervisningen och deras mål är att alla ska lära sig de olika ämnena så bra som möjligt. Det är deras skyldighet och det försöker de göra enligt läroplanen och med de resurser de har tex för fortbildning och undervisningsmaterial. Även lärarna är en resurs, men på sätt och vis kan man ändå säga att det slutligen är varje lärare som har ansvar för att de elever han/hon undervisar ska lära sig det det är tänkt enligt läroplanen att de ska kunna. När en lärare anställs till en skola, så intervjuas han/hon nog och testas (beroende på skola) och de ser på lärarens utbildningsbetyg och tidigare arebtserfarenheter - men i Österbotten är det ganska hård konkurrens om lärarjobben, eftersom Svenskfinlands enda lärarutbildning finns här (än så länge iaf) och det därför finns ett överutbud på lärare. Man skulle därför tro att de lärare som finns i våra skolor här är ganska bra. Men å andra sidan är det väldigt svårt att säga upp en lärare, det är ett mycket säkert jobb som man verkligen måste visa sig verkligt dålig på eller göra många fel, till och med tjänstefel, för att bli sparkad från.
Om läraren inte klarar av att lära en viss elev det som eleven ska kunna, så borde läraren se till att eleven får specialundervisning eller åtminstone extra stöd. Men kanske läraren inte alla gånger tar till de åtgärderna fastän en elev verkar ha svårt i ett ämne, och det vet nog i så fall bara läraren varför. Ibland är det också så enkelt att läraren och eleven inte fungerar ihop. Kanske pga personkemi, kanske för att de kommit ihop sig om något, kanske pga fördomar och "rykte" eller kanske för att de har olika typer av hjärnor. Just lärare i matte, fysik och kemi brukar ju ofta ha en viss sorts hjärna, en "mattehjärna" och det var därför de valde att bli just mattelärare - men det är inte alls sagt att alla elever i en klass tänker på samma sätt. Att förklara en sak för en person vars hjärna fungerar på samma sätt är såklart lättare än att förklara för någon som inte alls tänker på samma sätt. (Jag har själv lyckats ha allt mellan 7 och 10 i matte beroende på vem som förklarade vad för mig - alltså sättet de förklarade på). Det kan alltså hända att du skulle behöva få en annan lärare, eller stöd, eller specialundervisning. Men eftersom din lärare inte verkar ha beslutat att du behöver det, så kanske du måste gå och be om det själv.
Schysstast ändå är att prata med din egen mattelärare först. Du behöver ju inte säga att han inte är hygienisk eller resonlig (sådant blir det bara värre av), utan bara berätta att nu känner du att matte är så svårt att du skulle vilja ha mera hjälp, just tex stöd eller specialundervisning. Då har han en chans att ändra på sin undervisning eller fixa mera hjälp åt dig. Händer inget, så går du en nivå högre och pratar med din klassföreståndare - eller specialläraren i matte - eller varför inte direkt med rektorn. De ska ta dina problem på allvar, för även om de är subjektiva (du känner så här) så ska de lyssna på elevens egen synvinkel och ta den seriöst. Och har dina betyg sjunkit borde de ju defintivit lyssna på varningsklockorna. Har samma lärare fått klagomål av elever förr, så är de säkert också snabbare på att ordna alternativ för de elever som ber om det. Det kan också löna sig att ta med mamma eller pappa i de här diskussionerna.
Vi håller tummarna att det snart blir bättre!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar