Mitt framtida yrke
05.11.2014
Jag går på tredje årent på Ya i Vasa och utbildar mig till elmontör. Har börjat inse att det här inte egentligen är min grej utan att teater och skådespel ligger närmare mitt hjärta. Jag vet att jag brinner för skådespel men föräldrarna är inte så övertygade. Jag vet att man ska göra det man vill och välja det yrke man alltid drömt om om man vill må bra i framtiden utan att behöva bekymra sig om att föräldrarna blir missnöjda om man väljer ett yrke som de inte tycker att är så bra. Jag vet också att man kan få mer kött på benen genom att gå en skådespelar utbildning, men kan man börja på med skådespel på annat sätt och bli skådespelare på heltid eller frilans? B

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.11.2014
Hej B!
Jag håller fullkomligt och fullständigt med allt det som "piggelin" skrev i kommentaren åt dig! Gå fardigt en sak först, så att du har en trygghet, något att falla tillbaka på - och något att göra på dagarna eller mellan skådelseparuppdragen. Jag råkar ha en del bekanta som är skådespelare och är även uppväxt med en skådespelar-förälder, så jag kan lova dig att det här med en grund att stå på är superviktigt!!! En bekant som jobbar som skådis både på olika teatrar i Österbotten och inom amatörteatervärlden vet jag att även är taxichaufför, en annan har ett deltidskontorsjobb dagtid och en tredje är lärare i ett medborgarinstitut och har x antal udnervisningstimmar i veckan.
Så orka lite till och gör dig färdig först! Livet är så himla långt, du hinner göra massor ännu!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott