Ofrivilligt mellanår
13.06.2018
Hej! Jag blev student i våras och sökte för första gången till psykologi vid ÅA, och jag slapp inte in. Funderar nu lite på vad jag ska göra. Min pojkvän och jag tänkte i alla fall flytta till Åbo. Jag hade tänkt jobba och kanske eventuellt läsa på öppna universitet. Dock har jag inte fått så mycket info i skolan om hur det funkar. Jag hittade det här på studieinfo: https://studieinfo.fi/app/#!/koulutus/1.2.246.562.17.29179378012
Det står att det är 60 studiepoäng, vilket jag har för mig är ganska mycket om jag också vill jobba samtidigt. Så ska jag istället anmäla mig till enskilda kurser då och då istället? vet inte vad som skulle vara bäst, tacksam för hjälp.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.06.2018
Hej!
Crap! (Ursäkta uttrycket) Jag hade ju skrivit ett långt svar åt dig som nästan var klart och nu när jag öppnade det så var allt försvunnet! Hmpf... men så är det när man jobbar med nätbaserade tjänster ibland. Eller kanske jag hade fredags-eftermiddag-hjärna och helt enkelt stängde datorn utan att spara... Men ursäkta hursomhelst att du fick vänta lite extra.
Det jag ville ha sagt gick i alla fall mycket ut på att ja, gå kurser i psykologi via Öppna Uni. Jag kollade att du kan gå grundkursen på nätet, så det är en bra början vad beträffar ett eventuellt jobb samtidigt. För det där med jobbet ÄR ju trots allt lite knepigt, innan du vet exakt vad det är du kommer att jobba med och framförallt hur mycket. Det gäller nog att inte ta på sig för mycket, så min åsikt är nog att inte räkna med hela 60 sp. Men samtidigt så är öppna uni-kurserna oftast kvällar och helger, så förhoppningsvis går det att kombinera med några kurser under året. Du kan dessutom få de här kurserna till godo sedan, så släpp absolut inte ämnet psykologi nu under mellanåret. Gå det du kan gå via öppna uni under året, så kanske det ger lite glesare schema i nästa år dessutom.
Gå dock inte bara de kurser du kan gå i Åbo, utan överväg dels om du skulle satsa lite resepengar på att fara till de andra orterna där öppna uni-kurser hålls. Och dels på om du kan ha nytta av olika psykologikurser inom andra ämnesområden. Exempelvis kommer du att kunna välja valbara kurser senare under utbildningen och då kanske de kunde vara just de kurser i krispsykologi, arbetsplatspsykologi, skolpsykologi och olika kurser inom utvecklingspsykologi? Sådana som du kunde gå via öppna uni redan iår. Alternativt kan du fundera på vilka biämnen du skulle vilja läsa och börja på med dem redan nu via öppna uni.
PS om grundkursen: jag tror det var så att man kunde anmäla sig redan och så ryms man med enligt den ordning som folk anmält sig i, så gå och anmäl dig hursomhelst redan nu.
Förövrigt, ja, det är lite knepigt att planera så här nu på förhand och innan ni flyttat till Åbo och ja, det kan vara frustrerande och kännas osäkert. Men försök att göra det du kan redan nu via nätet (även om tex arbetsplatser som börjar i augusti och framåt knappast kan sökas än). Och när ni väl kommer dit, så ta kontakt tex med Ohjaamo eller andra instanser som kan hjälpa en med att pussla ihop ett bra "program" för livet under läsåret (just hur många eller vilka kurser som lönar sig att ta, var du kan söka extraknäck, hur du ska söka bostadsbidrag om du inte är heltidsstuderande osv).
Det blir nog bra! Folk har överlevt mellanår förr och pusselbitarna kommer nog att falla på plats <3
Kram, Liselott