peffan
06.09.2013
vill ni föklar lite hur det går till då man söker till peffan? jag har gått i ett svensksprkig gymnasie. ska jag på språkprov då? jag fick bara C i modersmål. är det annars lätt att slippa in dit? nåt svårt del moment man kan förberedea sig på? allt info tas emot! jag är intresserad av att bli vanlig klasslärare, men är mycket intreserad av historia,biologi och geografi. går det att kombinera detta på nått sätt?
Tack! ni e bääst!

Ungdomsinformatören André svarar
"Storasyster" Tina svarar
06.09.2013
Hej! Här kommer svaret studiehandledarna. Vår ungdomsinformatör André är utbildad ämneslärare. Han ger också sin syn på läget under studiehandledarnas svar.
"Om du söker till klasslärarutbildningen på PF med vitsordet C i modersmål kommer du att göra en skriftlig uppgift som bedöms i skalan godkänt-underkänt. I övrigt består inträdesförhöret av en individuell intervju som kan ge max 70 p. Övriga poäng kommer från max 5 skrivna poäng i studentexamen - kan ge max 35 poäng. Om du har klasslärarutbildningen på första plats bland ÅA:s linjer får du dessutom 10 prioritetspoäng. Jag tycker att det bästa sättet att förbereda sig är att fundera över varför man vill bli lärare. Och kanske diskutera med någon som har varit med om den individuella intervjun. Trängsel är det alltid till klasslärarutbildningen - vill du veta mer detaljer, kontakta fakulteten direkt. Detsamma gäller ämnena. när man studerar till klasslärare specialiserar man sig i olika ämnen som undervisas i åk 1-6. Fråga direkt av fakulteten hur det fungerar. Lycka till!"
Studiehandledarna Sippan och Pia
Hej på dig!
Alla ämnen som du räknar upp kräver att du studerar vid Åbo Akademi i Åbo eller vid Helsingfors universitet, om du vill studera på svenska förstås. Jag har själv studerat till lärare i historia- och samhällslära och tycker att min studietid i Åbo var både givande och rolig. Då du funderar på att studera till lärare och framför allt ämneslärare lönar det sig att tänka på framtiden. Det är nämligen väldigt svårt att få jobb som historialärare, speciellt i Österbotten. Exakt hur arbetsmarknaden ser ut gällande de övriga ämnena kan jag inte riktigt svara på, men jag är relativt säker på att det är betydligt svårare att hitta jobb i Österbotten än i Nyland.
Sett till jobbsituationen är kanske klasslärare ett bättre alternativ eftersom det finns fler skolor, men då utbildar man också klasslärare i Vasa vilket gör att det finns många lärare som slåss om jobben i dessa trakter. Det man ändå ska tänka på är att jag talar om situationen som den ser ut nu. Det är åtminstone fem år tills du är med och slåss om jobben, och då kan ju situationen på marknaden vara betydligt bättre. :)
Med vänliga hälsningar,
Ungdomsinformatören André