Pilot
18.12.2017
Hej! Har i flera år velat bli pilot, men har hört att det är väldigt dyrt att utbilda sig till? Dessutom studerar jag till något helt annat just nu. Men jag undrar ifall det fortfarande finns chans att utbilda mig till pilot efter nuvarande studier?
Isåfall var? Hur? Hur länge? Krav? Annat som är bra att veta? E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2018
Hej.
Jadå, det går att fortsätta studera till pilot även efter dina nuvarande studier, man måste vara 18 år fylld, och vara student eller ha en examen på andra stadiet. För att få söka in till de skolor som finns i finland måste man även ha tillräckliga kunskaper i finska och engelska.
Det är ganska höga krav på att få båbörja utbildningen, både ifråga om olika lämplighetstester och läkarundersökningar, och precis som du skriver själv så är det ganska dyrt. Den billigaste utbildningen jag hittade går på 15.000 euro, och den dyraste på 119.800. I finland finns det fyra olika ställen man kan studera på, i Helsingfors och Björneborg och studierna räcker ca 2 år.
På finska kan du hitta mer om de olika utbildningarna och ansökningskraven här.
Kram
Tessi