Psykiater
07.09.2016
Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden mellan en psykolog och en psykiater, vad är skillnaden mellan de och hur går man tillväga om man vill bli psykiater?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.09.2016
Hejsan, HÄR, kan du läsa mera om vad skillnaden på psykolog och psykiater är. Vi väntar på mera svar från en av våra experter.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer mera svar:
En psykiater är en läkare som specialiserat sig på psykiatri. Medicinstudier + 5 år specialisering vid sidan om jobbet.
Anders
Hej!
Skillnaden mellan psykolog och psykiater är att en psykolog har en psykologexamen, t.ex. från Åbo akademi.
Psykologer har vid universitet avlagd psykologie magisterexamen. För dem som avlagt magisterexamen anordnas specialutbildning som leder till bl.a. licentiatexamen för specialpsykologer på följande områden: utvecklings- och uppfostringspsykologi, neuropsykologi, psykoterapi, hälsopsykologi samt arbets- och organisationspsykologi.
Psykiater - är alltid en utbildad och legitimerad läkare som sedan vidareutbildat sig till att arbeta inom den psykiatriska specialiteten.
Så vill du bli psykiater bör du börja med att söka in till en läkarutbildning.
Mvh Eva Hanses, socialarbetare
¨Hej!
En psykiater är en läkare som specialiserat sig inom psykiatriska området.
Psykologens specialområde är testningar, som ingen annan yrkesgrupp får göra.
Yvonne