Så många val.
19.10.2013
Hej!
Nu är det såhär att jag är väldigt förvirrad när det kommer till att vi snart ska börja fundera över valet var man ska fortsätta studierna efter 9:an.
Helst av allt vill jag bli journalist, men finns sådana utbildningar någon annanstans än i Helsingfors? (Jag vill nämligen inte till en sådan stor stad, helst Åbo, eller Vasa går också)
Sen undrar jag om det finns något yrke där man fixar håret åt folk? Alltså inte frisör. Jag är inte sådär intresserad av att färga och klippa, men jag gillar att fixa själva frisyren åt folk. Typ hårstylist. Finns det en sånt yrke, och vad ska man då gå för linje?
Och så en tredje fråga. ;) Jag tycker också det är väldigt roligt med teater, och skulle lätt kunna tänka mig att vara skådespelerska. Vad och var ska man studera någon sådan linje?
Haha, ännu en fråga kommer här; var kan man studera som fotograf? Har man bra lön inom det yrket? :) Förvirrad
Studiehandledaren Siv-Britt svarar
Studiehandledaren Pia svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.10.2013
Hej, vi har skickat vidare din fråga till våra studiehandledare så vi ska se vad de skriver. Jag sätter in svaret här under så håll koll efter någon dag. Det är ju jätte svårt när man ska välja vart man ska söka sig efter högstadiet. Det finns ju så mycket som skulle vara kul och intressant, men det är ju svårt att veta om det är en sak som man ska syssla med som hobby eller om det faktiskt skulle kunna vara ett jobb/yrke.Det borde gå att studera till journalist i Vasa, men som sagt var vi kollar upp det och återkommer.Angående att fixa håret på folk så finns ju estenom utbildning på Novia, det är ju lite blandning av kosmetolog och frisör. Det kunde kanske vara nåt? Det är bara ganska svårt att hitta jobb i Österbotten sen man borde nästan söka sig till större ställen typ Stockholm eller Helsingfors.
Teaterhögskolan ligger i Helsingfors, den finns inte på annat håll. Men jag har själv studerat i Helsongfors och hade inte alls något emot det, Helsingforms är en jätte trevlig studiestad. Det är ju dessutom något år än innan du skulle fara dit, du behöver nog gymnasium först. Fotograf studier vet jag inte något om så det ska vi också vänta vad som kommer från studiehandledarna.
Hoppas du fick något svar av detta nu till att börja med,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer mera svar från våra studiehandledare Sippan och Pia:
Man kan bli journalist via Åbo Akademi i Vasa (förutom Social- och kommunalhögskolan i Helsingfors) http://www.abo.fi/ansok/statskunskapvasasok.
Hårfix utan att vara frisör låter litet som estenom - studierna vid yrkeshögskolan Novia i Vasa. Eventuellt frisörutbildning i grunden-
http://www.novia.fi/utbildning/skonhetsbranschen/
Skådespelare blir man på Teaterhögskolan
http://www.teak.fi/swe/
Om man vill syssla med teater men inte direkt utbilda sigtill skådespelare kan yrkeshögskolan Novias scenkonstutbildning vara ett alternativ http://www.novia.fi/utbildning/kultur/scenkonst/
Och slutligen - fotograf kan kan man tex bli via yrkeshögskolan Novia i Jakobstad. Svårt att veta ln eftersom fotografer jobbar på så olika sätt.
http://www.novia.fi/utbildning/kultur/mediekultur-fotografering/
Där några länkar att studera. Och jag tycker att du modigt ska skriva till skolorna och ställa frågor. Det finns många experter som kan svara dej. Lycka till!"
Siv-Britt Höglund, Pia Lustig