Sjukskötare /barnmorska
02.07.2014
Hej jag undrar var i finland kan man studera till sjukskötare. Mamma sa att man kan studer i karleby till sjukskötare ? Och vill inte i gymnasiet. Hur länge tar det att Studera till sjukskötare /barnmorska .så var i finland ian man studera till barnmorska och sjukskötare .

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2014
Hej!
Det finns många ställen i Finland där man kan bli barnmorska och ännu fler där man kan bli sjukskötare. Men för att kunna bli sjukskötare måste du först bli tex närvårdare eller ta studenten, eftersom utbildningen till sjukskötare och till barnmorska är på yrkeshögskolenivå (så att man är minst 18 när man börjar studera där). Närvårdare kan man bli vid många yrkesskolor, som tex Yrkesakademin i Österbotten (Vasa) och vid Mellersta Österbotten vid Keski-Pohjanmaan ammattiopisto (Karleby, bara på finska). Så du kan bra börja med det sedan, ifall det fortfarande känns så när du ska välja utbildning efter 9:an.
Här i Österbotten kan man studera till bland annat sjukskötare och till barnmorska vid yrkeshögskolan Novia i Vasa/Åbo och vid yrkeshögskolan Arcada i Helsinfors om man vill studera på svenska. Utbildningen vid Novia och Arcada till sjukskötare tar 3,5 år och till barnmorska 4,5 år. På finska finns det flera utbilningsinstanser i Finland, tex i Kuopio och Jyväskylä, du hittar dem om du går på den här sajten https://opintopolku.fi/wp/fi/ och skriver in kätilö eller sairaanhoitaja i sökfönstret.
Lycka till med drömyrket, hälsar ungdomsinformatören Liselott