Slutarbete
01.04.2015
Jag ska skriva ett slutarbete inom bygg, men har ingen aning om vad jag ska skriva om. Det ska snart vara inlämnat och jag har inte börjat, så nu undrar jag om ni vet något jag kan skriva om?!
Svar snabbt, tack!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.04.2015
Hej!
Oj, det var inte lätt - vi är ju liksom inte så insatta i vilken typ av arbeten man brukar göra som slutarbeten på din linje (eller ens byggbranschen överlag). Men lite idéer har vi:
Om du är intresserad av byggnader i allmänhet kunde du kanske kolla upp någon historisk byggnad i närheten? Tex på Stundars hembygdsmuseum i Solf jobbar flera timmermän med att restaurera gamla byggnader. Kanske du kunde intervjua en av dem om tex vilka material de använder, vilka gamla tekniker eller material som kunde funka ännu idag eller hur de har det med sitt "förråd" av tex gamla fönster och dylikt. Säkert kan man kolla liknande för andra gamla byggnader, tex sådana som flyttats och renoverats? Kanske du kunde följa ett hus´ historia bakåt? Eller ett visst material, typ rödmylla? Fråga tex på Stundars igen :) Samma gäller om du är intresserad av lador, jag tror de haft något projekt om det där. Borde också finnas någon professor (men vad sjutton heter han, brukar skriva krönikor och liknande i tex Vasabladet om Elvis...) som skrivit om utedass - vore det något nu inför sommaren? kanske du kunde bygga ett annorlunda dass och dokumentera det samt historien bakom?
Var det här till någon hjälp?
Glad påsk!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott