Utbytesår
14.05.2024
Hej!
Just nu går jag andra året på gymnasiet och jag håller på att fundera på vad jag ska göra efter gymnasiet och är rätt säker på att jag inte vill studera direkt. Jag skulle jätte gärna vilja åka utomlands och därför undrar jag om det finns utbytesprogram man kan söka till om man vill åka på ett utbyte som mellanår efter gymnasiet? (Och då inte vara inskriven på något universitet eller skola) Anonym
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
28.05.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att du vill åka utomlands på ditt mellanår!
Det finns många olika sätt och flera olika möjligheter till att åka utomlands och få nya upplevelser och erfarenheter under ditt mellanår. Det kan handla om flera olika sorters jobb, språkkurser eller studier, beroende på vad just du söker efter. Det första du behöver tänka på är vart du i så fall skulle vilja åka. Känner du att de nordiska länderna kunde vara något för dig, lönar det sig att kolla in vad Nordjobb har att erbjuda. Europeiska solidaritetskåren är ett alternativ om du är intresserad av volontärjobb i Europa, men det finns säkert massor andra alternativ också. Om du känner att du gärna skulle vilja åka längre bort exempelvis till Australien kan du kolla in bl.a. organisationen Kilroy.
Det finns en sektion i Studieinfo som heter ”Varför ut i världen” där du kan läsa mera om olika alternativ, men tyvärr handlar det mycket om att du behöver ta reda på själv. Sen då du har funderat närmare på vart du skulle vilja åka och vad du helst skulle göra med din tid i ett annat land, är det lättare att hitta det du söker. Det finns massor av alternativ, du behöver bara hitta det som mest tilltalar dig :)
Jag rekommenderar också att du diskuterar dina funderingar närmare med studiehandledaren på ditt gymnasium. De tenderar ha mycket information också då det kommer till att ta mellanår efter gymnasiet. Om du sedan i något skede väljer att börja studera har de allra flesta skolorna i Finland samarbeten med skolor utomlands och kan ordna utbyten till sina studerande. Att åka utomlands är alltså alltid ett alternativ även efter ditt mellanår.
Trevlig sommar!
Kram, Lila