Uttråkad
15.09.2014
Hej! Jag har redan länge varit ganska trött på mitt liv, det händer inte så mycket alls. Jag trivs inte med mina studier och tänker gå klart det lilla jag har kvar bara för att jag känner att jag måste men sen vill jag flytta bort. Det här är ingen huxflux idé som jag fått nu bara för att jag är uttråkad utan jag VILL VERKLIGEN flytta utomlands. Vad finns det för alternativ? Jag vill vidga mina vyer lite, se världen, kanske bli lite bättre på engelska. Hur ska jag gå till väga, var ska jag börja? Har också funderat på en lite lättare version, att flytta till Sverige eller Norge för att jobba eller studera. Kan man lyfta studiestöd i Sverige/Norge? (Jag har snart använt upp mina år av studiestöd här i Finland). Men hur gör man då man verkligen känner och vet att man vill bryta upp från vardagen och göra något heeelt nytt? Det jag gör nu är helt enkelt inte jag och jag tror jag aldrig kommer att bli särskilt lycklig eller företagsam i denna bransch. Det känns som jag fortfarande har livet framför mig och chans att rätta till det jag vill. Även om det kanske innebär att flytta ifrån kompisar, pojkvän, familj så är jag väldigt redo.
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.09.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga!
Vad kul att du har kommit så långt att du inser vad som är bra för dig just dig. Och att du också är beredd att slutföra utbildningen som du har påbörjat. Det är bra att överväga stora beslut och samla in mycket information då har man förutsättningarna att det blir lyckade val. Det är modigt att våga sk bryta vardagen men som sagt lönar sig att kolla in först de nya allternativen . Har sökt information här till dig som besvarar dina frågor till en del och kanske det väcker flera frågor också. Det finns en massa allternativ nuförtiden världen är öppen i princip på ett helt nytt sätt. Kolla in dessa länkar som jag har lagt upp till dig.
I Österbotten finns det ungdomscenter Villa Elba som finns i Karleby. Villa Elba har en egen avdelning för internationell verksamhet. Du kan kontakta deras sakkunniga på tel. 06-831 34 00 eller www.villaelba.fi
- Angående studier utomlands så får man mycket information från sajten Opintoluotsi http://www.opintoluotsi.fi/sv-FI/studier/studera_utomlands/. Kolla in infot här!
- På arbetskraftsbyrån finns det en enhet för internationell service . Där kan du besöka eurorådgivaren som ger dig rådgivning om arbetskraftsmarknaderna inom Europa främst Eu-länderna.
- CIMO erbjuder information om CIMOs program och tjänster för experter som är intresserade av och arbetar med internationalisering. www.cimo.fi .
- Maailmalle.net är avsedd för ungdomar som är intresserade av studier, praktik och andra internationella erfarenheter. www.maailmalle.net
- Dina frågor angående norden så besvaras bäst via organisationen Pohjola-Norden deras website är jätte bra kolla in länken här: http://www.norden.org/sv/norden-foer-dig
Hoppas du fick det svar du ville och hittar en massa svar och nya alternativ på utomlandsvistelsen. Trevlig höst.
ungdomsinformatör Tiina P/ Reimari.info