Veterinärutbildning
19.01.2025
Hej! Jag skulle jätte gärna vilja bli veterinär men har inte läst fördjupad fysik i gymnasiet, kan man studera veterinärutbildningen någon annanstans i EU utan att ha studerat fysik? Har också haft endast kortmatte S
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
30.01.2025
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att du är intresserad av att bli veterinär!
Fördjupad fysik samt långmatematik brukar vara antagningskrav för de medicinska utbildningarna, eftersom de är ämnen man kommer att ha nytta av även under sina studier inom det medicinska området. Antagningskraven kan dock variera mellan olika länder. Exempelvis i Lettland betonas inte matematiken och fysiken lika starkt som i t.ex. Finland, Sverige och Norge. Observera att det kan tillkomma terminsavgifter i samband med utbildningen beroende på vilket land du väljer att studera i.
Jag rekommenderar att du bokar en tid till studiehandledaren i din nuvarande skola för att diskutera saken vidare. Det finns många olika universitet att välja mellan, och därav finns det också många saker att ta i beaktande då det kommer till antagningsprocesser samt antagningskrav för de olika skolorna. Därför hoppas jag att du diskuterar igenom saken grundligt med studiehandledaren, så att du kan få svar på dina frågor samt klarhet i var du skulle vilja studera i framtiden.
Lycka till med alla framtida äventyr!
Kram, Lila