vill byta skola
30.09.2014
Hej! Jag är en tjej som går andra året i gymnasie å jag har så jävla leidon av skolan å orkar int nå mer. Vill börja på närvårdare på YA ist men ansöknings datumet gick ut 26.9 men går det ändå att söka in?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.09.2014
Hejsan!
Vi har skickat din fråga till en expert. Medan du väntar på svaret kan du fråga lite om detta av din egen skolas studiehandledare.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny
Om du vill kan du ringa till YA och prata med dem där, jag sätter med kontaktuppgifter vart du kan vända dig. Jag har också kontaktat dem dit och väntar på svar som jag sätter in här under så fort jag får det.
Mer information, antagnings- och marknadsföringskoordinator Camilla Öster
camilla.oster (a) yrkesakademin.fi, 06-324 28 02 / 044-750 32 56
Hej!
Det är många som prövar på någon skola och utbildning för att sen märka att det inte passar. Det är bra att du märker det redan nu.
Till närvårdarutbildningen för vuxna har vi haft ansökningstid nu under hösten, men dit är du tyvärr för ung. Till våra ungdomsutbildningar har vi alltid ansökningstid på våren. För dej gäller det att söka 24.2-17.3.2015. Under våren kallas alla sökande till närvårdarutbildningen på ett inträdes- och lämplighetsprov.
Om du absolut vill sluta redan nu finns möjlighet för dej att söka till Yrkesstarten som är en 1-årig utbildning där du jobbar mera individuellt med en handledare och får pröva på olika yrken. Om du studerarar där då du söker in får du också extra poäng som du inte får om du går i gymnasiet.
Hör gärna av dej om du funderar på något!
Med vänliga hälsningar
Camilla Öster
Antagnings- och marknadsföringskoordinator
Yrkesakademin i Österbotten
Kungsgårdsvägen 30 A
65380 Vasa
Tfn 06 324 2802, 044-750 32 56