Svettningar
13.05.2023
Hej! Jag var förkyld för ungefär en månad sen (gissar att det var corona). I slutet av min förkylning så svettades jag väldigt mycket på natten, speciellt på bröstet, halsen, benen och ryggen. Sedan fo det bort i ungefär 2 veckor, men nu har det kommit tillbaka fastän jag inte är sjuk längre. Jag vaknar mitt i natten och är helt blöt på kroppen, fastän jag inte har varm. Jag kan även under dagen få väldigt varm mitt i allt och börja svettas, men speciellt mycket då jag sover. Jag har under den senaste perioden haft det väldigt stressigt och har mycket ångest. Har läst på nätet att det kan vara en sjukdom som ligger bakom detta, så därför blev jag orolig. Har ni någon aning om varför jag kallsvettas så mycket på natten?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.05.2023
Hej,
Det kan kännas irriterande att svettas mycket, även om det sker på natten då ingen annan ser det eller påverkas av det.
Det låter helt rimligt att du svettades mycket då du var sjuk eftersom de flesta gör det. Då kroppen kämpar emot någon infektion så påverkas systemet som reglerar kroppstemperaturen och då svettas man ofta även om man inte alls anstränder sig. Min spontana gissning är att den nattsvetten du upplever just nu också beror på den infektion du hade - trots att du inte längre är "sjuk". Det tar tid för kroppen att återhämta sig efter en infektion så i nuläget tycker jag inte att du skall läsa in för mycket i det utan helt enkelt följa med.
En annan sannolik orsak är att du helt enkelt har det för varmt då du sover. Du kan testa med att t.ex. byta till ett svalare täcke eller att ha det svalare i rummet där du sover och se om det har någon inverkan. Trots att det kan kännas jätteskönt att ha ett varmt täcke då man går och lägger sig så fungerar kroppen så att om temperaturen överstiger 37 grader så börjar man svettas, så det behöver inte vara ett tecken på att det skulle finnas någon bakomliggande sjukdom.
Det finns också många mediciner som kan leda till att man svettas mer, så OM du äter några mediciner (eller har ätit inom de senaste veckorna) så kan du kolla upp deras biverkningar i bipacksedlarna och se om det står någonting om svettningarna där.
Mitt tips är att du först och främst följer med och ser hur det utvecklas, ifall att det skulle bero på din tidigare infektion. Det du kan testa redan nu är att vädra rummet innan du går och lägger dig eller att dra ner temperaturen i ditt sovrum.
Men om det bara fortsätter, och speciellt om du skulle få andra symtom som du inte kan förklara så kan du kontakta din hälsocentral och boka en läkartid för att diskutera saken. Kroppen påverkas av allting vi gör, och beroende på hur ditt hälsotillstånd ser ut i övrigt så kanske det kan finnas en anledning till svettningen som inte beror på någonting allvarligt, men som en läkare eventuellt kunde hjälpa dig hitta. Så tveka inte att boka en läkartid om det skulle behövas. Men börja med att följa med och vidta de åtgärder som du själv kan.
Kram,
Tessi