TA
30.07.2015
Hej, jag vill gärna lära mig tillämpad avslappning på egen hand. Har googlat hur man gör och nog förstått lite, men kan inte ni beskriva enkelt hur man gör?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.08.2015
Hej!
Ju mer jag själv läser in mig på tillämpad avslappning (TA) eller tillämpad avspänning (TASP eller ATR på engelska för Applied Tension Release), desto mer sugen blir jag på att pröva mera själv. Den här metoden är liksom kroppens motsvarighet till mindfulness och används mot allt från panikångest till klimakteriebesvär, från tinnitus till rehabilitering efter bilolyckor. Den kan alltså användas både när man själv orsakar spänningar i kroppen, tex för att man spänner sig när man är stressad (och får därför spänningshuvudvärk) eller håller på att få en panikattack, eller när olika skador, överanvändning (som numera ofta vid träning och sport) eller kroppsliga fenomen gör olika muskelgrupper spända. Jag tror också att de här metoderna och principerna TA använder är en grundsten i de flesta sorters avslappnings-, meditations- och yoga-övningar, att det hela är rätt fysiskt grundläggande och logiskt: våra kroppar mår inte bra av att spänna sig hela tiden!
Ordet tillämpad betyder att det är en kunskap som man använder i praktiken, ungefär som det egentligen är tillämpad matematik när man räknar ihop priser och rea-procenter i matbutiken.
I korthet betyder det här med tillämpad avslappning att man medvetet slappnar av olika spänningar i olika muskler och muskelgrupper i kroppen. Det finns lite olika sätt inom metoden, olika steg, och de kräver lite olika lång tid att göra. Man lär sig tydligen metoden bäst genom att någon helt enkelt berättar för en vad man ska göra, alltså typ "nu slappnar du av tårna samtidigt som du andas ut". Det är därför det enligt uppgift funkar lika bra med att träffa tex en KBT-terapeut irl som med inläsning i mp3-format tex via nätet - men inte genom att läsa om det eller följa instruktioner i textform. Så småningom lär man sig hur man ska göra och kan ge instruktionerna till sig själv.
Men före det är alltså det huvudsakliga knepet att lyssna och göra som man blir tillsagd. Det kan vara svårare än man skulle tro: för många kan det kännas lite löjligt, väcka trots eller associeras till "hoo-haa" att någon säger åt en hur man ska andas eller hur man ska kontrollera sin kropp. En del tycker tydligen också att det är "omöjligt" - men då verkar förklaringen ofta vara att de är så himla vana att spänna vissa delar av kroppen (eller spänna sig i vissa situationer) att det är svårt att bli av med vanan, muskelminnet eller lära sig nya sätt att hålla kroppen på. Men skam den som ger sig. Naturligtvis mår allt från blodomlopp och syresättning till adrenalinnivå i kroppen bra av att slappna av.
Så fortsätt bara att öva på TA med hjälp av olika mp3-inspelningar. Jag hittade några finlandssvenska som verkade rätt bra!
http://www.folkhalsan.fi/avslappningsovningar
Här kan du läsa mera om tasp. Det verkar användas mer för tex idrottsskador.
http://www.tasp.se/
Hälsar ungdomsinformatören Liselott