Knöl i armhålan
02.06.2025
Hej, upptäckte i helgen en liten, typ som en ärta, knöl i ena armhålan. Armhålan hade varit öm dagen före men trodde det berodde på träning. Knölen syns inte utåt, är alltså under huden. Känns hård, gör inte ont men ifall jag trycker på den gör den ont/ömmar. Har googlat och är rädd att det kan vara cancer. Har tänkt att jag ska vänta några dagar och se om den försvinner innan jag kontaktar vården. Har väldigt mycket ångest över detta Tacksam för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.06.2025
Hej,
Det är betydligt mer sannolikt att knölen är en lymfknuta eller att den hänger ihop med din menscykel än att det skulle röra sig om en tumör, men du gör alldeles rätt i att reagera då du hittar någonting nytt.
Jag tycker att du skall följa med den några dagar till, men sen kan du antingen kontakta hvc eller preventivrådgivningen så kan de ta ställning till saken.
Men försök att inte låta paniken ta över, det är osannolikt att det skulle vara någonting elakartat.
Kram,
Tessi