Jag
02.02.2023
Jag hatar min personalitet, Jag gör allt fel och det känns som om jag bara stöter bort alla som är omkring mig. Det är så störande tå jag märker att jag råkat säga något fel eller att det jag sagt tolkats på fel sätt men jag kan inte säga förlåt för att det är en del av min personalitet. Jag är impulsiv, skämtar och är sarkastisk men det verkar inte som om mina nrmaste vänner fattar att jag inte kan ändra på mig själv ba sådär. Jag sårar mina vänner med saker som jag inte ens menar på det sättet och det stör mig. Jag skulle vilja vara en bättre person Ananana
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.02.2023
Hej!
Det kan absolut vara väldigt jobbigt när man känner att man blir missförstådd och när man får känslan av att man gjort något fel även om man inte menade det. Det är inte ovanligt att vi människor känner oss ensamma med våra tankar och vår personlighet men kom ihåg att bara för att man är lite "udda" i ett visst sammanhang (i skolan, med vänner, osv.) betyder det inte att det inte finns människor med liknande personlighet på andra ställen i landet/världen. Det kan hända att du i framtiden hittar människor som förstår precis vad du menar och som uppskattar ditt sätt och din humor men fram tills dess är det ändå viktigt att du försöker jobba på att inte såra de människorna som du har runt dig för tillfället och att du lär dig be om ursäkt ifall du gör det. Det är absolut inget fel med att vara sarkastisk, impulsiv och skämtsam men det kan förstås bli ett problem om det man säger är sårande för någon annan. Precis som du själv skrev i din text är det inte något man kan ändra på över en natt och du ska inte behöva be om ursäkt för din personlighet men det är viktigt att man kan be om ursäkt för sitt agerande ifall man gjort någon illa.
Det är väldigt svårt att be om ursäkt ifall man inte riktigt förstår varför den andra blev sårad och vad man gjorde som var sårande, därför är det bra om man vågar prata om det med sina vänner. Nästa gång du märker att någon blivit ledsen över något du sagt eller gjort vill jag uppmuntra dig att våga sätta dig ner med den personen och be den förklara hur den känner sig och vad det var som var sårande. Efteråt kan du förklara för personen hur du tänkte när du sa vad du sa, och förklara att du inte menade något illa, men det är viktigt att du ändå avslutar med en ursäkt eftersom det inte är upp till dig att avgöra om du gjort någon ledsen eller inte. Det är INTE ett tecken på svaghet att be om ursäkt utan snarare tvärtom. När man vågar se sig själv i spegeln och vågar erkänna när man gör fel det är då man växer som person. KOM IHÅG: vi alla gör fel ibland, det betyder inte att man är en skit person eller att man har en dålig personlighet. Hacka inte ner på dig själv bara för att du gör fel nu som då eller för att du ofta blir missförstådd. Utan se det istället som en möjlighet för dig att lära dig nya saker och växa som person. Du har också rätt att berätta för dina vänner att du ofta känner dig missförstådd och du har också all rätt att uttrycka vad du känner och vad som gör dig ledsen.
Jag hoppas att du vågar börja prata med dina vänner om dina känslor och att du vågar lyssna till dom när dom gör det samma. Jag tror att ni kommer börja förstå varandra bättre då och så uppstår kanske inte lika många missförstånd.
Varma styrkekramar!
/Rosanna