Armen
10.10.2017
Hej, jag är en utländsk som kommer att ansöka om finska medbörgenskap, jag fyller 28 år i februari men jag skulle villa veta vad är åldergränsen för att man behöver inte fara till armen? Jag har ett kontorsarbete som jag skulle inte vilja sluta nu så därför vill jag skipa armen annars skulle jag fara.
Mvh,
Ardit Ardit
Henrik Gahmberg
Försvarsmaktens kommunikatör Henrik svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.10.2017
Hej Ardit!
Nu har jag skickat din fråga vidare till finska försvarsmaktens kommunikatör Henrik. Han brukar svara åt oss på frågor om militärtjänstgöringen i Finland. Hans svar kan du läsa här inom några dagar (fast Henrik brukar svara snabbt).
Hälsar Liselott
Hej
Man bör inleda tjänstgöringen senast det år man fyller 29 för att hinna tjänstgöra klart innan man fyller 30. Eftersom du först nu ansöker om finskt medborgarskap, så kommer du inte att behöva tjänstgöra då det tar minst 3 år för nordbor och 5 år för dem som kommer utanför Norden att få finskt medborgarskap.
Med vänlig hälsning
Henrik Gahmberg, Kommunikatör, Huvudstaben - Press- och informationsavdelningen