Dubblamedborgsrskap
08.09.2016
Om jag nu har dubbelmedborgarskap vi säger till exempel Finskt och Ryskt. Måsta jag utföra värnplikt i Finland om det inte finns någon värnplikt i Ryssland? Och hur är det med c-papper måste man utföra civiltjänst om man inte får gå i armen? Eller är man befriad från både och, armen och civiltjänsten? Zeph

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.09.2016
Hejsan Zeph, vi ska försöka få ett svar om detta från Försvaret, vår expert där är på sjukledigt just nu men vi försöker med någon annan.
A-papper = Du får/måste göra allt.
B-papper = Du är belagd med en del restriktioner och får därför lättare uppgifter.
E-papper= Något tillfälligt som innebär en sjukdom som behöver vård men som går om.
C-papper= Något bestående eller extrasvår sjukdom som gör att du inte i fredstid kan tjänstgöra i armén.
HÄR, kan du läsa mera i en artikel som fanns på X3M i fjol om vad de olika bokstäverna betyder.
Jag återkommer med svar om det andra du undrar över så fort jag fått svaret från Försvarsmakten.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer mera svar:
Hej,
Om man har dubbelmedborgskap t.ex. Finsk och Ryskt och bor i Ryssland och har bott där minst 7 år, måste man inte göra militärtjänsten i Finland.
Då om man bor i Finland och har både Finsk och Ryskt medborgskap måste man gå i armen i Finland.
Om man har läkarintyget och och läkaren rekommanderar C-klass, måste man inte vanligen görä militärtjänsten, inte heller civiltjänsten.
Med vänliga hälsingar,
Puolustusvoimat - Försvarsmakten - The Finnish Defence Forces