Helikoptercert
08.08.2017
Hej, jag frågade här tidigare om helikopterutbildning i militären, och nu undrar jag vad man får för certifikat efteråt. Blir man kommersiell pilot CPLh eller privatpilot PPLh? Jag skulle vilja jobba för gränsbevakningen eller i en ambulanshelikopter här på Åland, vad krävs till dem yrkena? v0i0

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.08.2017
Hej v0i0!
Nu är tyvärr både den kille som svarade på dina tidigare frågor och den informatör vi brukar anlita vid försvarsmaktens huvudstab ännu på semester, så jag lyckas inte få fram svar på dina frågor om de här två certifikaten just nu. Tror du att du kan återkomma i slutet av augusti, så försöker jag på nytt med mina kontakter?
Om jag förstått saken rätt, så skulle även fränsbevakningens helikopterpiloter utbildas i Gräns- och sjöbevakningsskolan, så för att slippa in dit behöver du de egenskaper som krävs överlag för gränsbevakare för att kunna slippa in dit. Sedan kan du kanske där då specialisera dig just som helikopterpilot. På den här sidan kan du läsa vad som krävs, men årets ansökan har redan gått ut.
När det gäller ambulanshelikopterpiloter så har jag uppfattat det så att det är nästan omöjligt att bli det ifall du inte har en utbildning inom vården, tex akutsjukskötare, men jag kan ha fel. På den här svenskspråkiga sidan kan du läsa mera om hur det funkar i Norden överlag. I Finland är det numera FinnHEMS som har hand om ambulanshelikoptrarna och hajjar du finska kan du läsa mer om det här. Enligt kartan täcker de även Åland och Skärgårdshavet, så det skulle vara de då som vore din arbetsgivare. Och då är goda kunskaper i finska en självklarhet...
Tyvärr är det ju inte så tätt med de jobben som helikopterpilot, eftersom det inte finns så många helikoptrar i gräns- och sjöbevakningens tjänst, och detsamma gäller räddnings- och ambulanshelikoptrar. Tex här i Österbotten har vi väl inte en enda helikopter att tillgå för tillfället ifall det tex sker en båtolycka ute i skärgården, utan vi måste vänta på en från Umeå. Det talas nog om att vi skulle behöva en här, att vi finns i en tom fläck på kartan, meeeen...
Som sagt, återkom om ett par veckor ifall du ännu har frågor!
Hälsar Liselott