Ingen sömn
30.04.2025
Jag tror jag har blivit traumatiserad av allt true crime och analog horror jag kollar på. Det har kommit in i mina drömmar och jag har nu svårt att sova. Jag har börjat smyga åt mig min brors melatonin fast det kanske är farligt. Jag är rädd och jag vet inte vad jag ska göra för jag är rädd för att sova. Jag har också blivit väldigt paranoid Idk
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
12.05.2025
Hej och tack för att du skriver till oss!
Jag vill börja med att be om ursäkt för att du fått vänta så länge på svar. Det har inte varit vår mening att dröja med svaret och vi ska bli bättre på att svara snabbare.
Jag är ledsen att du inte får sovet och känner dig rädd, det måste kännas jättejobbigt! Hoppas det inte har varit så här väldigt länge och att du ändå har lyckats få någon slags vila. Jag hoppas du vet att det finns professionell hjälp att få om du känner att du inte orkar, eller om symptomen helt enkelt blir för mycket. Man ska inte behöva vara rädd, paranoid, eller ha svårt att sova så våga be om hjälp.
Det är fullt möjligt att bli traumatiserad av att titta på sådant videomaterial som du beskriver. Detta kallas för sekundär traumatisering och är ett välkänt fenomen bland till exempel poliser och vårdpersonal som genom sitt yrke hör om eller ser effekterna av mycket traumatiserande händelser. Även om true crime serier och skräckfilmer kan anses ha ett underhållningssyfte, kan exponering för den här sortens historier för ofta/mycket på samma sätt leda till stress, ångest, mardrömmar och ja, även paranoia. Så, du är varken den första eller sista att påverkas så starkt av att se på true crime och annat dylikt.
Du är inte heller ensam om att vara fascinerad av skräckserier. Dock tror jag att det är bäst att du nu slutar (om du inte redan har gjort det) att se på allt som kan klassas som otäckt. Undvik speciellt att kolla på otäckt innehåll på kvällen, speciellt just innan du går och lägger dig, för de leder sällan till den sinnesstämningen som man helst ska ha när man ska gå och lägga sig. Försök i stället göra avslappningsövningar (googla t.ex ”avslappningsövningar”) precis innan du går och lägger dig så att hjärnan lugnar ner sig och kroppen blir avslappnad. Detta kan hjälpa dig att både somna och att sova lugnare.
Sen tror jag det vore bra för dig om du fick prata om allt det här med någon. Det kan antingen vara någon du är nära med och litar på, eller någon professionell, t.ex. skolpsykologen. Att inte behöva vara själv med alla tankar och känslor hjälper ofta mer än man tror, så försök gärna att ta upp saken med t.ex. en familjemedlem. Sen om dina symptom fortsätter, eller blir värre är det nog bäst att söka professionell hjälp så att din rädsla/paranoia inte blir ohanterligt för dig själv.
Jag kan tyvärr inte uttala mig om användningen av melatonin eftersom jag inte är läkare eller farmaceut, men i allmänhet ska man aldrig använda någon annans läkemedelspreparat. Om sömnlösheten fortsätter, eller förvärras och du känner att du behöver melatonin för att sova, ska du söka dig till en läkare för vägledning i stället för att ta från din bror.
Jag hoppas att situationen, om den inte redan gjort det, snart blir bättre och att du får känna dig trygg och lugn, samt får sovet ordentligt. Tveka inte att söka hjälp om du känner att du behöver det. Du får naturligtvis också skriva till oss igen om du känner för det, så gör vi vårt bästa med att besvara dina frågor och hjälpa dig. Sköt om dig.
Kram,
Viveca