Penila papler
25.06.2024
Hej! Asså jag kollade tiktok me min kompis och de kom upp nån konsti video om typ info om kukar o skit o min kompis o jag kollade på det fö skojs skull fö vi vet allt så de va mer en rolig grej men de kom då upp om penila papler och då sa min kompis usch fy fan när dom förklarade vad det är, grejen när att jag har det tydligen o ja visste inte utom ja trodde alla hade de som ja har då och ja undrar va ska man gör mot de och kan man få bort de? Qlsldk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2024
Hej,
Penila papler är inte alls ovanliga, och de förekommer i någon utsträckning hos ca 30% av män. Vissa har bara några få papler medan andra har dem runt hela kanten av ollonet eller på andra ställen på penisen. Paplerna smittar inte, och om de är någonting man själv har märkt att man har redan innan man blir sexuellt aktiv så behöver man inte heller oroa sig över att de skulle bero på en könssjukdom. De penila paplerna utsöndarar olja, vilket håller huden på ollonet mjuk och elastisk, så på sätt och vis kan de vara till fördel, men de gör att det blir ännu viktigare att sköta om sin hygien och tvätta sig dagligen så att det inte samlas för mycket smegma under förhuden.
Penila papler försvinner inte, men de kan bli mindre synliga med tiden. Det finns olika metoder som kan användas om man vill avlägsna dem, men jag är faktiskt inte säker på huruvida detta görs inom den offentliga vården i Finland eller om man måste göra det privat (med andra ord betala för det själv.) Paplerna tas då bort med laser eller frysning. Om du inte själv har störts av dem så tycker jag inte att du skall bekymra dig över dem nu heller bara för att din kompis uttalade sig klumpigt. Men OM du är väldigt självmedveten över dem så kan du boka tid till en läkare som kan ta ställning till vad som kan göras. Du kan då boka tid vid hvc, och vid behov skickar läkaren vidare dig till t.ex. en hudläkare.
Bra att du frågar då någonting känns oklart, det är helt okej att man inte vet allting, det gör nog ingen annan heller.
Kram,
Tessi