underliv
20.10.2024
Hej jag är en 16 årig tjej, min fiffi luktar och får röda prickar efter jag har rakat mig. Jag undrar vad som kan hjälpa mot detta. Jag använder intimtvål och de hjälper lite mot lukten men tar inte bort allt. lakrits

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2024
Hej,
Det är inte alls ovanligt att man får röda prickar i underlivet om man rakar sig. Det är helt enkelt svårt att raka sig utan att huden skadas, och det leder lätt till att man får just dessa prickar då hårstråna sedan börjar växa ut igen. Ibland kan det också leda till inåtgroende hårstrån. Det man därför skall komma ihåg är att rakgyveln alltid måste vara ren och vass, eller så skippar man helt rakning och använder vax eller sockring. För vissa passar helt enkelt inte rakning.
Du skriver också att ditt underliv luktar. Det tyder på att pH-värdet/bakteriefloran i underlivet är fel. Det första du skall göra är att sluta använda tvål i underlivet. Det spelar ingen roll om det är intimtvål eller vilken tvål som helst - för ALL tvål skall undvikas i underlivet. Det tvålen gör är att tvätta bort de goda bakterierna och torka ut huden så att fel bakterier lätt får övertag och då kan det ge upphov till just lukt eller olika infektioner. Jag föreslår att du besöker apoteket och köper vagitorier som heter "Gyno Lacta" och använder dem enligt föreskrifterna. Om lukten inte skulle försvinna så kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera saken, så kan barnmorskan vid behov lägga en remiss till bakterieodling för att kolla upp om det kan röra sig om en infektion som behöver behandlas med några andra mediciner för att försvinna.
Oroa dig inte, det kommer att ordna sig.
Kram,
Tessi