Självkänsla

Självkänsla

En god och hälsosam självkänsla gör att man kan hantera misslyckanden och motgångar. Visst känns de ändå jobbiga för en stund, men man klarar av att skilja misslyckandet från den egna personen. Även om man misslyckas betyder det alltså att man förstår sitt eget värde och tycker om sig själv ändå. Självkänsla är inget som syns, men en människa som har bra självkänsla kan märkas ändå.

Man kan se henne med lugn röst avböja att komma med på den snärtiga slalomresan, för att hon vet med sig att hon är så höjdrädd att hon inte vågar åka i liften och bara skulle lida hela resan. Hon känner sig själv - men är också självsäker nog att kunna säga nej. Hon tror absolut att hon skulle vara värd att komma med på resan och tror nog att ni fortsättningsvis kommer att vara hennes vän även om hon inte kommer med.

Eller man kan höra honom säga att han gillar att laga romantisk middag åt sin flickvän - och när kompisarna småretas med honom kan han självironiskt skämta att ja då är han väl en mjukis då. Han vet alltså vad han gillar - och är också självsäker nog och har tillräckligt bra självkänsla för att både kunna stå för det och till och med skämta om sig själv.

I dagens samhälle krävs det mycket mer självkänsla att växa upp som tonåring än för 20 år sen. Allt går så jättefort, man har massor med valmöjligheter och olika saker att ta ställning till. Vi lever i ett prestationssamhälle och just prestationerna betyder en hel del. Det skapar en ökad press. För att kunna hantera allt detta behövs en sund självkänsla, en stor inre trygghet och säkerhet. Man måste kunna lita på den egna inre styrkan som nog finns där, även om den kanske måste ses över och tränas upp ibland.

Självkänsla är nämligen inget evigt bestående, den är inget som räcker för evigt. Det räcker inte att man fått växa upp under kärleksfulla förhållanden, tryggheten förbränns hela tiden. Man ställs alltid inför nya utmaningar, lär känna nya människor och hamnar i olika situationer där det finns risk för att misslyckas. Just därför är det riktigt jätteviktigt att man stannar upp ibland och ger sig själv den där inre bekräftelsen och påminner sig själv om att man duger som man är.

Ett ganska nytt begrepp som börjar ta över allt mer mark är självmedkänslan. Det handlar i grund och botten om att visa ömhet för sig själv, oavsett vad som händer. Med lite självmedkänsla kan man alltså vara snäll mot sig själv när saker inte går som planerat. Forskning har visat att både självkänsla och självmedkänsla är viktiga att utveckla, men när vi ser på psykisk hälsa är självmedkänslan viktigare. Det betyder mer för det psykiska måendet att vi visar ömhet och förståelse och accepterar oss själva när något känns tungt än att vi ger oss själva beröm när nåt går bra. Det är bättre för vår psykiska hälsa att vi klarar av att ta hand om oss själva när det är tungt och jobbigt. Om du känner på dig att du har en stark inre kritiker: om du vet att du säger en massa jobbigheter åt dig själv (sånt som du aldrig skulle säga åt andra) - lägg märke till det! Istället för att bara lyssna på den där elaka typen, försök hitta den del av dig som jobbar med dig och inte mot dig. Det kan hända att du får gräva och jobba lite, om kritikern fått växa till sig länge. Då är det bara ännu viktigare att du hela tiden tänker på att stärka den snälla istället för att lyssna på kritikern.

Självkänsla är färskvara, självkänsla är själens kondition och på samma sätt som vi tränar våra kroppar så att vi blir i form behöver vi även träna vårt inre.

Läs mera här om låg självkänsla, vad det beror på och hur man känner igen det.