Barnmorska eller preventiv rådgivning
17.04.2025
Har väldigt ont och ömma bröst. Har satt in en p stav i oktober så tror inte det har något med den att göra men börjar ha haft ont i dem en bra tid nu. Är det preventiv rådgivningen eller är det en barnmorska jag ska ringa till?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.04.2025
Hej,
Du skriver att du har haft ont i brösten en längre tid, och det mest sannolika är nog att det är hormonellt, men jag tycker att du skall kontakta en barnmorska eller preventivrådgivningen om du vill diskutera saken.
De som jobbar vid preventivrådgivningen är oftast barnmorskor, i vissa fall hälsovårdare, så du kan börja med att ringa dit. Kontaktuppgifterna hittar du t.ex. genom att googla preventivrådgivning + din hemort. Alla som jobbar på preventivrådgivningen är vana vid att diskutera bröst så de kommer inte att tycka att det är det minsta konstigt eller pinsamt.
Kram,
Tessi