clitoris?
29.04.2025
typ pinsam grej men
Varför urinerar jag när jag masturberar? Specifikt när jag stimulerar min clit. Jag går på toa alltid före jag gör något.. förstår inte?! Det är skit pinsamt, gör det onjutbart och jag lyckas aldrig komma. Det gör mig skit rädd att ha samlag med min pv. Är det något jag skulle behöva ta upp med en läkare eller? suck

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2025
Hej,
Det är inte helt lätt att svara på vad det är du upplever bara på basen av den informationen som finns i din fråga, men i princip finns det två huvudsakliga alternativ; antingen är det kiss eller också är det sk. kvinnlig utlösning.
Dels är det inte alls ovanligt att man känner sig kissnödig i samband med onani/sex. Det är mycket som händer i underlivet då, mycket blod som fyller vävnaderna då man är upphetsad o.s.v. Så även om man kissat innan så är det inte omöjligt att det hela kan göra en kissnödig igen. Klitoris är ju ett betydligt större organ än den lilla knopp som syns på utsidan, och den sitter väldigt tätt intill urinblåsan så alla nerver och muskler som finns där samarbetar mer eller mindre.
Idag talas det (lite för) mycket om kvinnlig utlösning (att man "squirtar", eller får "fontänorgasmer".) Missförstå mig inte - information om saker är alltid bra, men då det blir ett fenomen som tjejer tror att de måste eftersträva så blir det ofta problematiskt. Ordet "fontänorgasmer" är missvisande eftersom det sist och slutligen inte har någonting att göra med själva orgasmen utan sättet du spänner/slappnar av musklerna i underlivet. Således kan det ske samtidigt som orgasmen, men gör inte nödvändigtvis det utan kan också ske i samband med en viss position ställning då man har sex. Vätskan som kommer vid kvinnlig utlösning är inte kiss, även om det ännu idag finns en stor oklarhet i vad vätskan sist och slutligen består i och varifrån den kommer. För tillfället menar man att vätskan som kommer vid en kvinnlig utlösning utsöndras från skenes körtlar som finns vid urinrörsmynningen, men forskare, läkare och experter har alla väldigt olika uppfattningar om vad det hela handlar om, så det går inte just nu att få någon exakt kunskap om det. Kanske om 50 år. Det enda man med säkerhet vet är att vissa tjejer ger ifrån sig vätska i större eller mindre mängder i samband med sex och att det inte är samma sak som urininkontinens i samband med sex. Vilket också förekommer.
Det du själv kan göra är att försöka ta reda på det du själv kan om hur din egen kropp fungerar. Gå och kissa innan du börjar onanera så att du är nykissad. Lägg ett vitt lakan eller handduk under dig så att du sedan kan försöka ta reda på om hur vätskan ser ut, vad den luktar o.s.v. Oftast är det ganska lätt att känna skillnad mellan kiss och annat bara genom att lukta på det. Du kan också testa att onanera i lite olika ställningar för att se om det är någon skillnad. Är det t.ex. någon skillnad om du ligger på rygg, ligger på sida, halvligger eller sitter? Hur gör du med dina muskler då du onanerar, spänner du dem så att du "drar in/lyfter" bäckenbotten eller pressar du utåt? Hur känns det efteråt? Om du försöker kissa efter att du har onanerat kommer det då någonting och hur der det ut? Gör det du själv kan för att bekanta dig med din kropp och var inte rädd för den. Oavsett vad det är så är det inte någonting du behöver känna skam över, och jag tror inte att din kille skulle uppleva det som någonting negativt.
Detta är absolut någonting som du kan ta upp med en läkare eller en gynekolog. En gynekolog kan t.ex. kolla hur musklerna i ditt underliv fungerar och ge sin åsikt om vad det kan bero på.
Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett tydligare svar, men jag önskar att du inte skulle må dåligt över detta eller låte det hålla dig tillbaka. <3
Kram
Tessi