Kompis problem
20.01.2020
Hej decibel! Jag har en kompis som sviker mig gång på gång vi har varit kompisar sen vi föddes typ, och jag orkar int mera med att bli sviken. Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2020
Hej,
Jag förstår att det känns tungt att gång på gång bli sviken, speciellt om det är av en person man tycker om. Det är en påfrestning för relationen, och om ingenting görs åt saken så leder det till att du själv mår dåligt av det och att det påverkar din självkänsla och din bild av dig själv.
Du är värd att ha vänner som behandlar dig väl, så om denna kompis gång på gång sviker dig på olika sätt så tycker jag att du skall ta upp saken med hen. Ibland fastnar man i konstiga vanor i relationer utan att man själv ens nödvändigtvis är medveten om det. Så det kan ju hända att hen inte gör det för att avsiktligt göra dig illa, utan för att hen helt enkelt inte tänker efter. Jag föreslår att du skulle försöka säga till nästa gång det inträffar, och att då säga till genast - för att inte irritationen bara skall växa och växa tills du exploderar.
Så nästa gång det händer så försöker du lugnt och face to face säga till hen "jag blir ledsen då du gör så för att...", eller "jag känner att du behandlar mig illa då du..." Förhoppningsvis skulle din vän då bli uppmärksam på sitt beteende och be om ursäkt samt sluta upp med att svika dig.
Men sen har du ju också ett val, om sveken fortsätter, eller redan nu om det känns som att du inte kan förlåta din vän så kan du helt enkelt försöka koncentrera din energi på sådana vänner som inte sviker dig, som är lojala och som uppskattar dig. Man har alltid ett eget ansvar också för att själv må bra - och om en person gång på gång får en att må dåligt så har man själv ett ansvar för att inte ta emot mer. Det kan kännas orättvist att man själv måste fatta det beslutet då det inte är frivilligt, men först och främst måste du ju försöka se till att du själv mår bra.
Tala med hen och försök få hen att förstå.
Kram
Tessi