en jobbig kille
31.07.2016
Det finns en kille som jag hatar så sjukt mycket han är min pappas kusins son och han bor med oss för han har inte någon annanstans att ta vägen just nu och han har bott här i några dagar nu asså han brukar sova här i några veckor åka till andra kompisar och är med dom några dagar då o då och så kommer han tillbx igen. Han säger att han vill ha mig att jag ska gå ut med honom men jag vill inte. har sagt flera gånger att jag inte är intresserad att det aldrig kommer hända att jag inte gillar honom men han fattar inte utan han fortsätter ändå försöker hitta på andledningar att ta i mig säger hela tiden att jag är snygg att han älskar mig men han känner mig inte ens och visst han ser bra ut men han är inte alls min typ och jag skulle inte kunna va tillsammans med honom även om han så va sista killen på jorden jag hatar honom verkligen när jag säger att jag inte gillar honom på det sätter och att jag inte är intresserad så säger han typ att jo du kommer bli det jag ska tvinga dig bli det och så säger han typ att jag måste få stryk att han ska slå mig så jag vaknar upp och jag står inte ut med det längre han drar i mig hela tiden säger jobbiga saker och det värsta är att det är något min mamma vet om och vetat om länge och hon gillar honom hon tycker att han är bra för mig eller typ bättre än andra killar asså han säger att han vill gifta sig med mig och det är så sjukt jävla vidrigt jag är bara 17 han är lite äldre . Min mamma säger typ att ja kanske inte på en gång men han är en kille som inte bara vill leka och ibland när vi sitter alla tillsammans går hon ifrån med flit så jag o han ska va ensamma vilket jag hatar jag hatar hans personlighet så sjukt jävla tyst och lugn o känslig det är inte en sån kille jag gillar dessutom är han inte ens så speciellt snygg och han är ny. han stör mig hela tiden jag hatar att ens prata med honom längtar tills jag slipper se honom ibland vill jag bara gråta jag orkar inte alltid ta allt han gör o säger på skoj och le och visa att jag mår bra när jag inte gör det då han trycker på min handled så jag fåe ont eller tvingar mig lyssna på vad han säger vill inte ens lyssna på vad fan han säger min mamma har bärettat nästan allt om mig för honom vilket jag oxå hatar jag har haft självskadebeteende vart deprimerad gör adhd utredning. försökt ta självmord och haft ätstörningar har fortfarande ätstörningar men det är inget någon vet om och inget jag vill bäretta för någon jag skämms försöker bli frisk själv på mitt eget sett Men iaf så har hon bärettat om den delen av mitt liv oxå och han skojar ibland om känsliga saker tex ärren på mina armar har alltid långärmat på mig men ibland åker ärmen ner ändå. Han får mig att vilja strypa ihjäl mig själv hatar hur han tittar på mig blir äcklad ibland kan jag va tyst och hålla mig o ibland kan jag råka svara honom på ett elakt sett då jag inte kan stå ut mer med att vara snäll och då får jag skäll. Jag sagt till min mamma att sluta försöka få mig att va med honom eller att göra något med honom eller tvinga mig gå någonstans med honom bara för att han inte kan snacka för jag är en person som har svårt att säga nej och jag blir ofta tvungen att göra saker jag inte vill göra och hon vet det och utnyttjar det sen när jag får utbrott får jag skäll. Dessutom har jag redan en kille men kan inte tala om honom för dom eftersom jag vet att de aldrig skulle gilla honom han har dåligt ryckte och sitter inne just nu men han försöker förändras han fattar nog äntligen att inget är värt risken att få sitta inne eller att bli mördad. Min bror blev mördad av sina bästa vänner bara för lite pengar så jag känner mig inte redo att bäretta om honom de skulle säkert förstå att folk kan förändras men han sitter fortfarande inne i 7 månader till. Men jag vet inte vad jag ska göra längre när jag säger till honom att det inte finns någon chans så fattar han inte och när jag säger till mamma att säga till honom säger hon att hon inte vill lägga sig i jag vill inte ens va hemma mer hatar att va hemma men vet inte häller vart jag ska ta vägen och jag mår jättedåligt hela tiden nicki

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.08.2016
Hej nicki
Det låter jätte jobbigt det här med den här killen och att din mamma inte verkar förstå alls din situation. Ni är ju dessutom släkt på inte såååå jätte långt håll. Tycker hon faktiskt att det är ok att ni skulle bli tillsammans??? Du skriver inget om din pappa, finns han inte alls med i bilden? Det verkar ju som att din mamma struntar i vad du vill och känner och det är nog illa. Om jag var du skulle jag ta kontakt till någon kurator eller skolpsykolog och prata genom allt, då kan du dessutom få hjälp med vart du ska vända dig. Det kan ju inte fortsätta på detta sätt, det är ju helt klart. Vi har också listat en hel massa ställen vart man kan ta kontakt på våra Hjälp sidor som du hittar HÄR.
Man ska inte bli tvungen att umgås med någon som man inte vill, om man dessutom har sagt många gånger att man inte är intresserad så ska det nog räcka för att man ska få vara i fred. Om du skulle ta ett snack med din mamma och den här killen igen en gång för alla. Var noga med att inte höja rösten, inte släppa dig för då tar de dig inte på allvar. Säg att de faktiskt måste förstå att det aldrig kommer att bli du och den här killen. Att du inte har de känslorna och att du aldrig kommer att få dem heller och att du faktiskt skulle uppskatta om han vände sig mot någon annan tjej som är intresserad av honom. Säg att han är värd någon som kan älska honom på samma sätt. Vi är alla värda att få vara tillsammmans med någon som vi älskar och som älskar oss tillbaka. Man kan inte tvinga fram känslor, det blir aldrig något positivt av sånt.
Vad gäller din kille som du inte vågar berätta om så skulle jag nog vara lite försiktig med honom. Tyvärr kan det nog vara mycket svårt att komma ur såna gäng som han antagligen rör sig i om han har så pass långt fängelsestraff. Är det en framtid du vill ha för dig själv och dina framtida barn? En make/pappa som hamnar i elände med jämna mellanrum och sitter av fängelsestraff? Som du ska vara rädd att kan bli mördad? Tyvärr skulle jag nog om jag var du eller du var mitt barn avråda å det allra bestämdaste att du fortsätter umgås med honom. Jag är ledsen men så är det.
Vet inte om du fick någon hjälp av mitt svar, hoppas du åtminstone inte blir ledsen över att jag avråder dig från att fortsätta med den killen som sitter i fängelse, men det är nog ingen ljus framtid tillsammans med honom.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna