sexuellt trakasserad?
28.11.2014
Hej! det här är kanske lite konstig fråga, men var går gränsen när man kan kalla något för sexuell trakassering? 1. jag tittade en film en gång med en pojke jag träffat en gång före och han började fråga mig om mina underkläder (färg, om han kunde få se) och om han kunde få en puss eller kram. Han hade också handen på mitt lår och började att röra handen längre upp mot mitt privata område, jag flyttade på hans hand flera gånger, men jag sa aldrig nej... 2. en annan gång sov jag bredvid en kille, pga utrymmesbrist, vi var flera personer och det fanns ingen säng. Han började att föra handen över min kropp och försöka dra täcket över oss, men även då sa jag inte nej, bara att han skulle sova ist...men den natten mådde jag dåligt pga det, och även på morgonen. 3. och en gång så försökte en kille (min nuvarande pojkvän) att kyssa mig, jag var nykter, han var full och fastän jag sa nej många gånger så tjatade han och försökte. Han ångrar det nu och har dåligt samvete för det, men jag har förlåtit honom så allt är okej. kan man kalla något av det här för sexuella trakasserier eller något liknande?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2014
Hej.
Alla de tre händelser som du beskriver kan nog definieras som sexuella trakasserier. Det viktiga är inte alltid vad som hände eller hur "långt det gick" utan det att DU uppfattade det som hände som en oönskad sexuell handling. Det viktiga är alltså hur du upplevde det - inte nödvändigtvis vad killarna "menade" med det. (Eventuellt och förhoppningsvis skulle de ju ha lagt av om de skulle ha vetat att du uppfattade det som obehagligt.)
Någonting som ALLA borde lära sig är att så länge man inte får höra ett JA på sina sexuella anspelningar så är det inte ok att gå vidare. Vi skrev bl.a. om sexuella trakasserier och samtycke i månadens tema förra månaden. Du kan gå in och läsa mer om det här.
Jag tycker att du gjorde alldeles rätt som sade NEJ då han försökte kyssa dig om det inte känndes rätt, och det är synd om han inte kunde ta ett nej utan fortsatte att försöka och tjata. Att tjata om sex är också någonting som inte är ok, eftersom sex ju skall basera sig på att båda vill.
Jag tror att många flickor har varit med om någon form av sexuella trakasserier, och alla upplever inte saker på samma sätt. Någonting som för en flicka kan kännas som ett direkt övergrepp kanske inte alls upplevs som lika allvarligt av en annan. Men det viktiga att komma ihåg är att det alltså inte finns någon regel som skulle passa alla utan det är hur DU upplever saken som är avgörande.
Sköt om dig!
Tessi