Storasyster
27.11.2013
Tror inte min fråga skickades iväg, så nu försöker jag igen.
Såg här på er sida att det finns "storasystrar". Vem är det? Vad gör de? Hur blir man det och kan vem som helst bli det? this is me

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.11.2013
Hej!
Vad bra att du märkte att din fråga inte skickades iväg, för nä, vi har inte fått någon liknande fråga. Har inte märkt att det skulle ha hänt åt andra, så kanske det bara var en tillfällig fnurra på nätet eller något ;)
Ja hördu, "storasystrar" och "storabröder" har vi börjat kalla sådana vuxna människor som velat vara med i Decibel och hjälpa till med att svara på frågor som inte direkt kräver någon yrkeskunskap utan mera bara .. ja Livskunskap. De här människorna är i olika åldrar och med helt olika bakgrund, men tycker att de vill dela med sig av det de lärt sig om livet åt de yngre som kanske inte hunnit göra lika många misstag, fått lika många smällar på näsan eller insett fullt så många stora livssanningar än. De flesta av storabröderna och storasystrarna är bra på att uttrycka sig i text, är empatiska och förstående men kan samtidigt "tala klartext" när det behövs och de är med helt frivilligt och utan lön. Det krävs en del engagemang att svara på frågor - och lite tid att göra det på.
Man kan bli Storasyster/Storebror hos oss om man vill - vi tar emot fler experter av alla de sorter med öppna armar. Våra "krav" är bara att man presenterar sig under Decibels experter, svarar så snabbt man kan men inom fem arbetsdagar, skriver på ett sätt som unga kan ta till sig och att man innerligt vill hjälpa unga att hitta bra vägar i livet och vill förklara hur livet funkar för dem (så långt man själv förstår det) - och överlag bekräfta för de unga som frågar att "vi hör dig". Man kan kontakta oss ungdomsinformatörer via Decibelfi.s Facebook-sida eller mejl (decibel[at]korsholm.fi).
I Sverige finns det Storasystrar som fungerar som stödpersoner åt yngre tjejer antingen irl eller via Tjejzonen.se och det är av dem vi fick namnet. Och drömmen om att kanske en vacker dag kunna fixa något liknande här i Österbotten... ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott